***

Rekrutacja do edycji XII Imperiusa wystartowała pod tym adresem: http://imperius.chilioi.webd.pl/index.php

***

Zapraszamy do ImperWiki

* * *
Koniec edycji XI (finalna tura 544), trwają przygotowania do startu edycji XII.

Liderzy

Awatar użytkownika
Authir
Administrator
Posty: 4053
Rejestracja: 09 lis 2016, 17:07

Liderzy

Postautor: Authir » 12 lis 2016, 17:53

LIDERZY


    P: Do czego są mi potrzebni liderzy?
    O: Liderzy są niezbędni w zarządzaniu krajem. Wiadome jest, że osoba władcy nie poradzi sobie z nawałem obowiązków i zadań. Wszyscy liderzy działają na dworze władcy, chyba, że zostają wysłani gdzieś z jakąś misją. Większość liderów nie posiada rozlosowanych statystyk dopóki nie staną się na tyle ważni i wpływowi, że wyróżniają się z całego Dworu. Do tego czasu, działają na dworze mając swoje imię, ale nie są traktowani jako lider w kontekście mechaniki gry. Tacy liderzy (jak ekonom czy administrator) są rzadcy.

    P: Okej, mam Dwór i tych liderów cywilnych. A co z wojskowymi?
    O: Tworzenie dowódców wojskowych opiera się na wysłaniu do tego celu konkretnej osoby, która według gracza ma pełnić funkcję dowódcy wojskowego. Do tego celu wykorzystuje się postacie znane, wybitne, bądź zasłużone dla naszego kraju. Dowódca wojskowy otrzymuje spis cech. Przykład:
    Authir (Wybitny GM / Ogromne doświadczenie [15] / Wszechwładny)

    Ale - umiejętność dowódcy jest cechą ukrytą przed graczem. Wiesz, jak doświadczona jest postać i czy charakteryzuje się pewnymi cechami, ale jakie faktycznie są jego umiejętności… Nie dowiesz się, dopóki nie postawisz go na czele swojej armii.

    P: A co z dowódcami wewnątrz formacji? Przecież jeden człowiek nie może dowodzić taką masą ludzi na takim wielkim terenie.
    O: Oni istnieją, lecz są już w oddziale. Gdy gracz na przykład stworzy funkcję dziesiętników, w oddziale liczącym 100 ludzi dziesięciu z nich jest dziesiętnikami. Jeśli chce tego unikać, musi stworzyć większy odddział.

    P: Zauważyłem, że opis dowódcy składa się z kilku części. O co w nich chodzi?
    O: Każda z nich ma określoną funkcję.

    Pierwsza część określa, jaki jest jego poziom umiejętności głównej. Pozostaje on niezmienny i w żadnym stopniu nie da się na niego wpłynąć. Jest też ukryty przed graczem.
    Druga część określa, jakie posiada on doświadczenie w wojskowości. Rośnie ono wraz z przeżytymi bitwami i potyczkami.
    Trzecia część mówi, jakie posiada on traity (umiejętności specjalne). Podczas losowania GM przydziela je do dowódcy, lecz nie zawsze; może się okazać, że dowódca jest przeciętny i nie ma specjalnych umiejętności.

    P: Ilu mogę mieć takich dowódców?
    O: Nieograniczoną ilość. Musisz pamiętać jednak, że gdy będziesz miał ich za dużo jak na swe możliwości, trzeba będzie dodatkowo zapłacić za ich utrzymanie. Gdy ich liczba przekroczy piętnastu, trzeba podnieść o 5% wydatki na dwór, inaczej dowódcy zaczną szukać innych zajęć albo nawet zaczną współpracować z ościennymi krajami! Zawsze mogą też jawnie się zbuntować, przeciwko bestialskiemu traktowaniu… Gdy ich liczba przekroczy pięćdziesięciu, wydatki na dwór wzrosną o dodatekowe 10%, czyli w sumie 15% za utrzymywanie samej generalicji. Należy pamiętać jednak, że dotyczy to jedynie dowódców wojskowych.

    P: Czy jest limit dowódców w armii?
    O: A i owszem. Jeśli generalicja danej armii przekracza pięciu dowódców, możesz liczyć na wielkie zamieszanie i burdel w sztabie. Sugeruję unikać takich sytuacji.

    P: Ile kosztuje dowódca?
    O: Jeśli chcesz wysłać swojego rodowca, albo inną osobę, na przeszkolenie, uczyć go fachu - wydaj na to tyle, ile uważasz za konieczne. Opłać nauczycieli, wysyłaj na wyprawy, do koszar, ucz strategii i tym podobne. Koszt może być nie mały, ale to Ty decydujesz ile i na co przeznaczasz. Jak uznasz, że postać jest gotowa, prosisz GMa i bum, postać jest rozlosowana. Pamiętaj, że jeśli skupiłeś się na wyszkoleniu postaci, szansa na wysokie statystyki jest dużo większa, niż gdy powołujesz na dowódcę pierwszą lepszą osobę (nawet, jeśli jest to ktoś opisany fabularnie, ale wyszkolenie miał „fabularne”)!

    P: Jak określa się "traity"?
    O: Traity posiadają nie wszyscy liderzy i nie zdziw się jak GM wylosuje Ci lidera bez tej cechy. Jeżeli jednak GM wylosuje obecność dodatkowej cechy u lidera, ponownie losuje tym razem z listy cech, jaka to będzie umiejętność.

Umiejętności dostępne dla wszystkich to przymioty osobiste
    1. Mściwy / Ambitny
    2. Honorowy / Zdradziecki
    3. Religijny / Fanatyk
    4. Cierpliwy / Niecierpliwy
    5. Energiczny / Leniwy
    6. Litościwy /Okrutny
    7. Lojalny / Nielojalny
    8. Łaskawy / Surowy
    9. Nieprzekupny / Przekupny
    10. Kreatywny / Nieprzewidywalny
    11. Odważny / Tchórzliwy
    12. Ostrożny / Porywczy
    13. Inspirujący / Pogardzany
    14. Uparty / Krnąbrny
    15. Sprytny / Psychopata
    16. Agresywny / Pasywny
    17. Przebiegły / Łatwowierny
    18. Oszczędny / Rozrzutny
    19. Witalny / Chorowity
    20. Wszechstronnie uzdolniony / Ułomność fizyczna (Jednooki, Jednonogi, Jednoręki, etc.)

Umiejętności dostępne dla lądowych dowódców wojskowych.
    1. Wybitny wojownik
    2. Dowódca kawalerii (st.)
    3. Dowódca piechoty (st.)
    4. Strateg (st.)
    5. Taktyk (st.)
    6. Obrońca twierdz (st.)
    7. Zdobywca twierdz (st.)
    8. Zwolennik kawalerii
    9. Zwolennik piechoty
    10. Zwolennik metod walki [wyb.]
    11. Śmiertelny wróg [wyb.]
    12. Mistrz manewrów
    13. Mistrz walki w nocy
    14. Mistrz walki podjazdowej
    15. Mistrz walki partyzanckiej
    16. Łupieżca
    17. Mistrz zasadzek
    18. Balistyk
    19. Modernizator armii
    20. Walczy w pierwszej linii

Umiejętności dostępne dla morskich dowódców wojskowych.
    1. Wilk Morski
    2. Dowódca dużych okrętów (st.)
    3. Dowódca małych okrętów (st.)
    4. Strateg (st.)
    5. Taktyk (st.)
    6. Zwolennik dużych okrętów
    7. Zwolennik małych okrętów
    8. Zwolennik metod walki [wyb.]
    9. Śmiertelny wróg [wyb.]
    10. Mistrz nawigacji
    11. Mistrz abordażu
    12. Mistrz walki w nocy
    13. Modernizator floty
    14. Łowca piratów
    15. Walczy w pierwszej linii

Umiejętności dostępne dla administratorów (zarządcy i koloniści)
    1. Wybitny administrator
    2. Wybitny kolonizator
    3. Zarządca grodów (st.)
    4. Zarządca wsi (st)
    5. Kolonista (st.)
    6. Zasadźca (st.)
    7. Zwolennik biurokracji
    8. Zwolennik tradycji
    9. Zwolennik rozwoju
    10. Zwolennik ekspansji
    11. Skarbnik
    12. Sędzia
    13. Łowca bandytów
    14. Budowniczy
    15. przerzut bez uwzględniania wyników 16-20
    16. *Kapłan (Inkwizytor / Duszpasterz)
    17. *Szpieg (Mistrz wywiadu / Mistrz kontrwywiadu)
    18. *Dyplomata (Mistrz negocjacji /
    19. *Artysta (Dziedzina sztuki do wyboru przez gracza)
    20. *uczony (Nauczyciel / Naukowiec)

Umiejętności dostępne dla administratorów (kupcy i przedsiębiorcy)
    1. Wybitny kupiec
    2. Wybitny przedsiębiorca
    3. Zarządca targowy (st.)
    4. Eksporter (st.)
    5. Zarządca manufaktur (st.)
    6. Rzemieślnik (st.)
    7. Zwolennik handlu wewnętrznego
    8. Zwolennik handlu zewnętrznego
    9. Zwolennik manufaktur
    10. Zwolennik rzemieślnictwa
    11. Przemytnik
    12. Znawca szlaków
    13. Magazynier
    14. Inwestor
    15. przerzut bez uwzględniania wyników 16-20
    16. *Kapłan (Inkwizytor / Duszpasterz)
    17. *Szpieg (Mistrz wywiadu / Mistrz kontrwywiadu)
    18. *Dyplomata (Mistrz negocjacji / Mistrz dyplomacji
    19. *Artysta (Dziedzina sztuki do wyboru przez gracza)
    20. *uczony (Nauczyciel / Naukowiec)

W przypadku wylosowania przez GM u zarządców/kolonistów lub kupców/przedsiębiorców wyników 16-20 mamy do czynienia z nieszablonowymi postaciami o talentach innych niż zamierzone. Z jednej strony to pech, bo nie dostajesz takiego lidera o jakiego Ci chodziło... z drugiej strony są to postacie które zdecydowanie pomogą Ci w innych aspektach i może nawet powinno nazwać się to szczęściem iż trafiła się taka persona. Kapłani wypełnieni ogniem Twej wiary pozwolą rozprawiać się z innowiercami, zawołani dyplomaci poprawią Twoje zdolności negocjacyjne z NPC niżbyś używał zwykłych poselstw, utalentowani szpiedzy pozwolą uzyskiwać lepsze informacje niż w zwykłych misjach szpiegowskich, utalentowani artyści tworzący piękne dzieła sztuki są na wagę złota, a naukowcy mogą opracowywać nowe technologie, lub uczyć dzieci Twojego władcy, dzięki czemu będą one lepsze w pewnych dziedzinach niżby pobierały nauki u zwykłych guwernantów.
Gdy dopisze to szczęście, umiejętność główna zamieniana jest z "zarządca", "kolonizator", "kupiec" lub "przedsiębiorca" w "kapłan", "szpieg", "dyplomata" lub "uczony", a GM raz jeszcze sprawdza losowo czy przysługuje mu cecha specjalna (trait) i jeśli tak, to losuje jedną z dwóch cech im przypisanych w powyższym spisie. By zatrudnić taką personę, musisz zapłacić nie 5 pkt. jakie wydałeś na samo losowanie lidera, ale dwukrotność tego, czyli łącznie 10 pkt. Jeżeli nie masz w swoim skarbcu wystarczającej sumy by zrobić dopłatę... cóż, straciłeś swoja okazję...


P: Jak działają te wymienione wyżej cechy?
O: Poniżej znajdziesz ich opis. Jeżeli przy jakiejś cesze jest [st.], oznacza to, że cecha jest stopniowana: Dobry, -> Bardzo dobry, -> Wybitny. Jeżeli obok cechy jest [wyb.] oznacza to szerszy wybór uzgadniany z GM.

  • 1. Agresywny - Osoba taka preferuje bycie w ciągłej ofensywie. Niewątpliwie będzie się dobrze spisywała gdy trzeba być przebojowym w swych czynach aby osiągnąć sukces, ale może lepiej nie powierzajmy mu zadań w których potrzebne są rozwaga i cierpliwość.
  • 2. Ambitny – Ten człowiek uważa się za stworzonego do wyższych celów i wymagania stawiać będzie wysokie. Znaczne i intratne stanowiska, dowodzenia ważnymi eskapadami, czy hojne nagrody utwierdzają go w tym przekonaniu. Jednakoż będąc niedocenianym, odsuwanym od stanowisk kierowniczych, czy w końcu, będąc komuś podległym na wyprawie, poczyna się denerwować i myśleć nad różnymi niecnymi czynami.
  • 3. Artysta [Malarz/Rzeźbiarz/Poeta/Muzykant/etc.] - Ten człowiek został pobłogosławiony łaską niebywałego talentu. Czy maluje przepiękne obrazy, czy jego rzeźby zapierają dech w piersiach, czy muzyka łzy wyciska u najtwardszych mężów, a może poezje jego poruszają swym pięknem? Gdy masz na dworze taka osobistość pewny możesz być iż sława Twoja nieść się będzie niczym wiatr.
  • 4. Balistyk – Wódz ten wybitną wiedzę na temat machin wojennych posiada i należycie potrafi je wykorzystać. Gdy katapulty lub balisty wrogie miasto pod jego komenda ostrzeliwać będą niczym kara boska zda się to obrońcom. Wnet też wskaże gdzie wieże oblężnicze winny atakować i która brama pierwsza pod taranem winna paść. Choć w walce w polu machiny bojowe są zwykle bezużyteczne, dowódca ten czasem sprawi że i w boju spotkaniowym może będzie można ich użyć.
  • 5. Budowniczy - ten człowiek jak nikt inny obeznany jest z budową pięknych i majestatycznych budowli. Pałace, kościoły, czy grody stawiane z jego udziałem budowane będą szybciej i taniej niżby wziął się za to ktokolwiek inny.
  • 6. Chorowity – Słabego zdrowia jest ów człeczyna. Jakoweś dolegliwości nieustannie mu dokuczają nazbyt często utrudniając żywot. Co roku dlań wykonywany jest rzut kostką. Jeśli wróżba niepomyślna się okaże, przez najbliższy rok zmorzony chorobą będzie i w jakikolwiek sposób sprawami mu powierzonymi nie będzie mógł się zajmować.
  • 7. Cierpliwy – Iście anielską cierpliwość posiada owa postać. Błędu nieroztropności nigdy nie popełni i pochopnie decyzji żadnej nie podejmie, oczekując na rozwój wydarzeń.
  • 8. Dowódca dużych okrętów [st.] – Mając w swej flocie duże okręty zrobi z nich uzytek lepszy niż jakikolwiek inny wódz. Wykorzysta ich siłę i liczbe wojowników masakrując mniejsze jednostki.
  • 9. Dowódca kawalerii [st.] – Ów wódz zapewne urodził się w siodle, bowiem nikt tak jazdą nie pokieruje w bitwie, jak on. Kawaleria pod jego komendą bije się sprawniej w bitwie, takoż łacniej przez kraj podróżuje i misje jej polecone wykonuje, zaś będąc w przewadze nad piechotą wroga, mogą ją łacno wysiec po brawurowej szarży.
  • 10. Dowódca małych okrętów [st.] – Postawiony na czele floty świetnie wykorzysta mniejsze ibardziej mobilne małe statki, a jego zmysł w dowodzeniu nimi zagrozi nawet wielkim pływającym landskipom wroga przedwcześnie pewnym swej przewagi nad mniejszymi jednostkami.
  • 11. Dowódca piechoty [st.] – Piechota od komendą tego generała jest solidnym monolitem. Sprawnie polecenia wykonuje, broni się, atakuje i maszeruje. W bitwie piechota mocniejsza i solidniejsza, zaś podczas szturmów na twierdze takoż ów bonus ich dotyczyć będzie.
  • 12. Eksporter [st.] - ten kupiec jak nikt inny potrafi zachwalać towar wśród obcych narodów, czasem nawet może za dobrą cenę sprzedać coś, czego Twoi sąsiedzi nie potrzebują! Małe są szanse na to byś miał na swych usługach kogoś kto wciśnie nawet lód Eskimosom ale nie wahaj się powierzać mu pieczę nad wyprawami handlowymi.
  • 13. Energiczny - Osoba z tym traitem ma zadatki na wielką postać historyczną. Dzięki swej energii jest w stanie sprawić, ze jego zadanie posuwały się będą szybko i sprawnie do przodu.
  • 14. Fanatyk - Skrajna wersja religijnego człowieka. Ów człowiek nie tylko wiary swej nie zdradzi i jej przedstawicieli ma w wielkim poważaniu, to w dodatku pała wielką nienawiścią do innowierców i uczyni wszystko kiedy tylko będzie mógł, ażeby im zaszkodzić, zaś ręki takowym nigdy nie poda. Najchętniej to by ich wszystkich powyrzynał.
  • 15. Honorowy – Owa osoba przywiązuje wielką wagę do swego honoru i reputacji. Słowa dotrzymuje, mocodawcy służy wiernie, a i wszystko wedle zasad czyni. Otwarcie, bez oszustw i bez chwytów poniżej pasa.
  • 16. Inspirujący – Człowiek ten budzi podziw wśród ludzi mających z nim styczność. Jego podkomendni pracują ochotniej, mniej narzekają, potrafią więcej z siebie potu wycisnąć i wstawiają się za nim. Gdy taki człowiek jest wodzem wojennym, a żołnierzy ogarnie panika, jego obecność może zapobiec ucieczce i dezercjom. Jeśli ranę odnieść lub zginąć mu przyjdzie, żołnierze mogą być albo spanikowani i bój porzucić albo w szał berserski wpaść i gotowi rzucić się w najgorszy ogień, by go pomścić.
  • 17. Inwestor - czasem budowanie manufaktur, kopalni lub warsztatów może przekraczać możliwości skarbu, ale ten człowiek zawsze znajdzie na to sposób i znajdzie choćby część brakujących pieniędzy u Twoich poddanych namawiając ich na dofinansowanie inwestycji.
  • 18. Inkwizytor - gdy wśród Twych poddanych zaczną szerzyć się herezje, a ludzie zaczną podważać sens wiary będzie on najlepszą osobą jaką oddelegować możesz do rozwiązania tego problemu. Niech zapłoną stosy, a wierni ścieżką strachu wrócą na łono prawdziwej wiary!
  • 19. Kolonista [st.] - gdy wyślesz go z misja zasiedlania nowych terenów zaoszczędzisz czas, pieniądze i nerwy.
  • 20. Kreatywny – Wyobraźnia to potęgi klucz mawiają. A owa postać ma jej aż nadto. Jeśli kiedykolwiek władca jakoweś problemy mieć będzie z jakąś sprawą, ów człek sam plan sobie ułoży, jednakoż wówczas władca żadnego nań wpływu mieć nie będzie.
  • 21. Krnąbrny – Marudna postać. Pół biedy to, gdyby nie fakt, iż odbija się to na jej lojalności i czyni mniej wierną swemu mocodawcy.
  • 22. Leniwy - Wódz ów jest leniwy i niezbyt ambitny. Z tego też powodu zaniedbuje swe obowiązki, stawia nad obowiązki przyjemności i rozrywkę. Łatwiej go w burdelu spotkasz niźli nad poświęcaniem się sprawom jakimi wedle polecenia miał się zająć.
  • 23. Litościwy – Litość w sercu tego człowieka się mieści. Rzecz to nieczęsta, ale i tacy bywają. Jako dowódca wojsk jeńców gotów wypuścić, jako poborca podatków biednym daniny umorzy, a jako kupiec ze zdzierania skóry z z obcych handlarzy może zrezygnować.
  • 24. Lojalny - Ów człowiek lojalny jest swemu mocodawcy i nigdy zdradą się nie splami, zaś tajemnic sobie powierzonych dobrze strzeże. Posłuch ma jednak swoje granice, których nawet najwytrwalsi mogą nie zdzierżyć, jeśli zostaną przekroczone.
  • 25. Łaskawy – Wspaniałomyślność jest drugą naturą takiej osoby. Gotów jest wybaczyć i życie darować swym prześladowcom oraz wchodzić z nimi w korzystne dla siebie układy. Co wcale nie musi oznaczać, iż na wyraźne polecenie władcy na drugi dzień nie każe ina ich niekorzyść działać...
  • 26. Łatwowierny - taka osoba łatwo daje wyprowadzić się w pole i choć ciężko zarzucić jej cokolwiek w kwestii, to może okazać się iż błędem było wysyłanie jej do zadania gdzie zmyślność i przebiegłość powinna odgrywać ważną rolę.
  • 27. Łowca bandytów - jego nienawiść do wszelkiej maści rabusiów jest wręcz legendarna, a jego imię wywołuje wśród nich strach. Powierzając mu dbanie o spokój i porządek zwiększysz stabilność państwa, a kupcy chętniej wybierać będą drogę przez Twój kraj wiedząc, ze drogi są bezpieczniejsze niż gdziekolwiek indziej.
  • 28. Łowca piratów – Ów admirał doskonale zna się na sposobach życia i działaniach piratów, a także zna skuteczne sposoby ich zwalczania. Ostawiony sam sobie z flotą, będzie pilnować powierzonego regionu i zwalczać piractwo sobie tylko znanymi metodami. W otwartej bitwie z piratami zaś ma nad nimi przewagę psychologiczną, jeśli ci wiedzą, z kim mają do czynienia.
  • 29. Łupieżca - Dla tego dowódcy wojna to przede wszystkim szansa na zysk. Jego ludzie go kochają lecz wrogowie, a zwłaszcza ludność lokalna nienawidzi. Jeszcze kiedy jest w swoich granicach może się powstrzymywać lecz jeśli znajdzie się na terenach wrogich bądź nawet sojuszniczych może zacząć działać. Jako, że jest wprawiony w wyzysku ludności jego grabieże dają dochody do skarbca królewskiego większe niż normalnie miałoby to miejsce lecz powstrzymanie go od grabienia jest w zasadzie niemożliwe. Na dłuższą metę uniemożliwia to współpracę z ludnością na okupowanych ziemiach.
  • 30. Magazynier - nie sprzedając od razu towarów wyprodukowanych w Twoich manufakturach, kopalniach lub warsztatach musisz je gdzieś składować co może być kosztowne. Ten człowiek zawsze upchnie gdzieś to co zdecydujesz się przechować na lepsze dla handlu czasy.
  • 31. Misjonarz - otaczający Cię poganie mogą mieć własne panteony i niechętnie patrzeć na Twych ludzi. Jeżeli masz pod ręką pełnego wiary misjonarza możesz wysłać go do pogan aby krzewił wśród nich Twą wiarę. Jeżeli ja przyjmą będą na Ciebie patrzeć bardziej przyjaźnie, a kto wie, może łatwiej Ci przyjdzie narzucić im swoją władzę?
  • 32. Mistrz abordażu – Abordaż to mocna strona tego wilka morskiego. Jeśli tylko może, stara się do niego doprowadzić, odpowiednio pierw przerzedzając wrogą załogę. Często jednak sam bierze w walkach udział, ryzykując życiem. Ma takoż największą szansę, by wziąć cały wrogi statek, nie niszcząc go, jeśli tak nie było założone z góry.
  • 33. Mistrz dyplomacji - w czasie rozmów dyplomatycznych przenikliwość tego człowieka nie ma sobie równych. Raz na jedne negocjacje z NPC możesz zapytać go o poradę jak rozwiązać dany problem i jaki najlepszy kompromis zawrzeć - on zaś swą odpowiedzią z pewnością bardzo pomoże Ci w trudnych przeprawach dyplomatycznych.
  • 34. Mistrz kontrwywiadu - gdy przyjmiesz jego usługi możesz spać spokojnie, ten człowiek to postrach szpiegów jacy mogliby buszować na Twoim dworze. Od czasu do czasu może też wykryć spisek możnych lub zarzewie buntu tlące się wśród poddanych na tyle wcześnie by zdusić ten płomień w zarodku.
  • 35. Mistrz manewrów – Ta osoba zna się na manewrowaniu swych oddziałów. Wojska pod jego komendą maszerują szybciej do celu i przy odrobinie szczęścia, odpowiedniego terenu i pomyślnej wróżby na kostce, może wyminąć niepostrzeżenie nieprzyjacielską armię. Im mniejsza jego armia, tym większa szansa.
  • 36. Mistrz nawigacji – Ten morski dowódca świetnie opanował sztukę nawigowania okrętem, przez co szybko porusza się na morzu, a przy tym sprawnie. Często odkrywa nowe obszary, a jeśli trzeba, może sprawnie zgubić lub wyminąć na morzu inny statek lub flotę, jeśli kostki będą łaskawe.
  • 37. Mistrz negocjacji - oddelegowany do misji dyplomatycznej z NPC ma duże szanse przekonać ich do Twoich racji, a przez to osiągnąć porozumienie szybciej i na lepszych warunkach.
  • 38. Mistrz walki partyzanckiej – Kiedy trzeba prowadzić nieregularne działania wojenne, nie masz nikogo nad go. Z zasadzki uderzy, wroga uszczupli i zniknie. Preferuje przede wszystkim działania piechotą i w sprzyjających okolicznościach (lasy, góry, etc.). Doskonały do odcinania zaopatrzenia i pozostawania niezauważonym ze swym oddziałkiem pod bokiem wroga.
  • 39. Mistrz walki w Nocy - dowódca z tym traitem walczy w nocy równie dobrze jak w dzień i preferuje uderzać na przeciwnika, gdy ten sobie słodko śpi. Idealne w połączeniu z znajomością sztuki zasadzek lub walki podjazdowej.
  • 40. Mistrz wojny podjazdowej - Kiedy trzeba prowadzić nieregularne działania wojenne, nie masz nikogo nad niego. Z zasadzki uderzy, wroga uszczupli i zniknie. Preferuje przede wszystkim działania kawalerią i w sprzyjających okolicznościach (równiny, stepy, lasy, etc.). Doskonały do odcinania zaopatrzenia i pozostawania niezauważonym ze swym oddziałkiem pod bokiem wroga.
  • 41. Mistrz wywiadu - nie znajdziesz lepszej osoby której mógłbyś powierzyć szpiegowanie Twych sąsiadów. Nadzór siatek szpiegowskich i opracowanie śmiałych cichych wypraw mających na celu uzyskiwanie informacji - to jego żywioł.
  • 42. Mistrz zasadzek – Ów wódz zaś kocha się we wszelkich rodzajach pułapek i zasadzek. Kiedy trzeba kogoś wziąć poprzez zaskoczenie lub niespodziewane działania, nada się w sam raz. Pułapki przez niego zaplanowane i które przejdą pomyślną wróżbę na kostce, są szczególnie skuteczne i mogą zaważyć na całej bitwie. Jeśli współpracuje z mistrzem wojen partyzanckich dowolnego rodzaju podczas wojny nieregularnej, wszystkie pułapki są automatycznie uznane za skuteczne, co może zapewnić zwycięstwo nad znacznie większymi siłami.
  • 43. Modernizator armii – Ten generał to wielki reformator, stosujący się do najnowszych nowinek w armii, by była jak najbardziej skuteczna.
  • 44. Modernizator floty – Ten zawołany żeglarz w iście wizjonerski sposób potrafi ulepszać okręty i szkolić ich załogę, ta że pod jego komenda flota Twoja może stać się bardziej skuteczna.
  • 45. Mściwy – Ów wódz urazy nigdy nie wybacza i zemścić się zawsze starać będzie. Często owa pasja doprowadzić go może do zguby.
  • 46. Nauczyciel - jeżeli przydzielisz mu opiekę nad małoletnimi członkami Twego rodu możesz być pewny, że z Twoich latorośli wyrosną o wiele lepiej wykształceni i światli ludzie.
  • 47. Naukowiec - ten człowiek to wizjoner zafascynowany nauką. Zatrudniony na dworze może poszczycić się od czasu do czasu jakimś mniej lub bardziej ważnym odkryciem.
  • 48. Niecierpliwy – Gorączkowy to człowiek i do czekania niesposobny. Wolałby działać, niż myśleć, przeto łacno może wpakować się w tarapaty i doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji.
  • 49. Nielojalny – Co tu dużo mówić, mocodawców zmienia jak rękawiczki i wielkich wagi do lojalności nie przywiązuje. Gotów jednego dnia swego pana zdradzić, by następnego na powrót do niego powrócić, a trzeciego zdradzić raz jeszcze.
  • 50. Nieprzekupny – Ów człowiek nie jest łasy na złoto czy zaszczyty, jeśli chodzi o swą służbę. Pana swego za korzyści osobiste opuszczać nie zamierza, czy też kontrakt raz podpisany będzie co do joty starać się dotrzymać. Wszak liczy się jego reputacja.
  • 51. Nieprzewidywalny - Tajemnicą jest, co człowiekowi temu w głowie siedzi. W czasie swej służby gotów jest wpaść na "genialny plan" i działać wbrew poleceniom. Czasem zaowocować to może wielkim sukcesem, lecz równie dobrze klęskę w niemalże dziecinnie łatwej sprawie spowoduje.
  • 52. Obrońca twierdz [st.] - czyli odwrotność mistrza oblężeń. Dowódca z takim traitem wie, jak z powodzeniem długo bronić grodu, a także kiedy wysłać wycieczki na nic nie spodziewającego się wroga.
  • 53. Odważny – Tchórzem tego nazwać nie można, bowiem serce ma mężne, a dzielne. Jeśli trzeba nie zawaha się zaryzykować by sukces odnieść, nie da się też niczemu zastraszyć. Nie jest jednak głupi i nie zrobi nic co pewną klęskę przynieść by mogło. Co innego odwaga, a co innego szaleństwo.
  • 54. Okrutny – Litość nigdy w sercu tej osoby nie zagościła, a ludzie styczność z nim mający najgorszych rzeczy spodziewać się mogą.
  • 55. Ostrożny – Ów człowiek dwa razy się zastanowi, nim jakąś decyzję podejmie, nie chcąc zaznać goryczy porażki. Łatwo wypatrzy wszelkie możliwe zagrożenia i zawczasu się na nie przygotuje.
  • 56. Oszczędny - żyje dość skromnie i liczy się z każdym groszem. Gdy otrzyma jakieś zadanie można spodziewać się, że zwróci czasem część wydatków na jakie otrzymał pieniądze.
  • 57. Pasywny - ta osoba jest w ciągłej stagnacji, jeżeli nie rozkażesz jej czegoś czynić to nie wyjdzie poza jasno sprecyzowane zadanie przegapiając czasem okazje jakie mogłyby jej dawać bardziej zdecydowane posunięcia.
  • 58. Pogardzany – Ta postać zbrukała swą reputację w oczach ludu. Wszyscy nim gardzą, polecenia jego wykonują niechętnie, ludność nie chce z nim współpracować, zaś bunty są znacznie bardziej prawdopodobne oraz na większą skalę.
  • 59. Porywczy – Gorąca z niego głowa. Zagrzany niebacznym męstwem, gotów jest w największy ukrop się rzucić kiedy nikt się tego nie spodziewa. W każdej sytuacji w jakiej uczestniczy jest bowiem szansa, iż w przypływie brawury uczyni coś co szkodę przynieść wielką może.
  • 60. Przebiegły – Ten człowiek lubuje się w chwytach poniżej pasa, hołdując zasadzie, iż cel uświęca środki. Cokolwiek robi, robi to z wyrachowaniem, aby osiągnąć swój cel. Często zaprasza innych na rozmowy, by wtrącić ich do lochu albo gotów jest otruć swego największego rywala podczas uczty. Jego jedynym zadaniem jest osiągnięcie celu, nieważne jakimi metodami. A jaki to cel? Wie to tylko on.
  • 61. Przekupny – Mieszek tu, mieszek tam i tytuł do nazwiska jak znalazł. Okrutnie łasa na urzędy i pieniądze jest owa postać. Gotowa jest bramy do miasta otworzyć, na korupcję oko przymknąć, przestępcom działać pozwolić, jeśli tylko będzie mieć z tego jakiś profit. A zazwyczaj ceni siebie wysoko.
  • 62. Przemytnik - jeżeli stałeś się celem blokady handlowej, lub sąsiad gnębi Cie wysokimi cłami - zostaw wszystko temu człowiekowi, a być może uda mu się zaopatrzyć Cie w pożądany surowiec jakiego Ci brakuje, albo ominie celników sprzedając Twe dobra za lepszą cenę.
  • 63. Psychopata – Nigdy nie wiadomo, co tej postaci do głowy przyjdzie. Jego czyny znamionują czyste szaleństwo czynów jakie nie przyszłyby do głowy zdrowemu psychicznie człowiekowi. Ale czasem może w tym szaleństwie jest metoda...?
  • 64. Religijny – Człek ów prowadzi wręcz ascetyczne, przepełnione modlitwą życie. Głęboko przekonany o słuszności swej wiary, która dodaje mu sił i pozwala wytrwać. Boleje wielce, musząc czynić coś na niekorzyść innych o tej samej wierze co on, zaś na duchownego swej religii, czy też świątynię lub miejsce z nią związane nigdy ręki nie podniesie i w swej obecności nie pozwoli. Nigdy takoż nie dokona konwersji na inną wiarę, woląc zginąć, aniżeli to uczynić.
  • 65. Rozrzutny – Pieniądze nigdy nie trzymają się go długo. Znikają wręcz jak woda. Co za tym idzie, żyje owa postać wystawnie i rozrzutnie, lecz często też tonie w długach, ma wierzycieli dyszących na karkiem, a co gorsza, może prowadzić malwersacje finansowe, pieniądze na zadania mu przeznaczone sobie przywłaszczając.
  • 66. Rzemieślnik [st.] - doskonale sprawdzi się jako nadzorca Twoich warsztatów rzemieślniczych, a umiejętnie kierowani przez niego mistrzowie swego fachu wyprodukują więcej towarów, niż można by przypuszczać.
  • 67. Skarbnik - powierzając mu pieczę nad swoim skarbcem możesz mieć nadzieję iż człowiek ten od czasu do czasu pomnoży Twój odłożony majątek umiejętnie go inwestując.
  • 68. Sędzia - jego autorytet i wybitna znajomość prawa ma duży wpływ na stabilność państwa. Człowiek ten jeśli umiejętnie go wykorzystać może też wspierać Cie przeciw buntownikom udowadniając wśród ludzi Twoje racje względem prawa.
  • 69. Sprytny – Człek ten ma pomyślunek i często nieraz na jakowyś ciekawy pomysł wpaść może. Tęgie głowy myślą i debatują nad czymś, a tu ni stąd, ni zowąd rzuci jednozdaniowym konceptem, który zaskakuje wszystkich. Raz na rok władca może zapytać go o jedną dowolną sprawę związaną ze światem gry. Otrzyma wówczas jednozdaniową odpowiedź, która musi być prawdą, choć często różnie interpretowaną.
  • 70. Strateg [st.] – Ów przywódca słynie ze swych umiejętności strategicznych i opracowywania kampanii wojennych. Czasem doradzi władcy w kwestiach kampanii, a sam zaś takowe prowadząc będzie słusznie dobierał cele i prowadził armie zgodnie ze sztuką wojenną dbając o każdy szczegół. Jest też pomocny przy opracowywaniu doktryn wojennych.
  • 71. Surowy – Ciężkie życie mają jego podkomendni.... Jeżeli konsekwencji nikt złych zaznać nie chce, musi co do joty rozkazy jego wykonywać i ni najdrobniejszym uchybieniem się nie wykazać. Najczęściej dzięki temu ludzie pod jego komenda bardziej do pracy lub walki się przykładają, ale od czasu do czasu surowy dyktat może dać efekt przeciwny do zamierzonego.
  • 72. Śmiertelny Wróg (wyb.) – Owy człek za wroga ma jakowąś określoną postać, czy nację. Nie lubi ich z wzajemnością. Uczyni wszystko, by zaszkodzić, współpracować zeń nigdy nie będzie i sto razy prędzej oręż wobec swego mocodawcy podniesie, niż miałby rękę komukolwiek z nich podać. Ale co za tym idzie, stara się jak nigdy dotąd by cokolwiek przeciw swym Nemezis czynić.
  • 73. Taktyk [st.]– Ten wódz to świetny dowódca w polu i mistrz taktyki. Czasem da władcy parę wskazówek dotyczących poszczególnej bitwy, będzie sobie też dobrze radził z operowaniem jednostkami. Jest takoż pomocny przy opracowywaniu doktryn wojennych.
  • 74. Tchórzliwy – Zajęcze serce w piersi owej bije. Zawsze zdarzyć się może, że odpowiedzialności się przestraszy i z jakiegoś przedsięwzięcia zrejteruje. Nie trzeba tłumaczyć, jaki efekt może to mieć na polu bitwy, ale i w innych sprawach nic dobrego nie przyniesie.
  • 75. Ułomny [Jednonogi/Jednooki/Jednoręki/Przyłuchy/etc.] – Człowie ten doświadczył w swym życiu poważnego uszczerbku na zdrowi oraz swej sprawności. Może się okazać, że jego ułomność spora przeszkodą jest w wypełnianiu zadań jakie zostaną mu powierzone.
  • 76. Uparty – Upór to drugie imię tej osoby. Choćby i świat miał stanąć w płomieniach, on na swoim postawi i nie zrezygnuje z powziętego zadania. Oddelegowany do ścigania zbiega, będzie go ścigać na koniec świata i nie zrezygnuje, a nawet władca mieć będzie problem, by odwieść go od danego celu. Mający w bitwie stać w miejscu i utrzymywać linię, będzie stał i jej bronił, choćby i cała armia posuwała się do przodu bez niego. Mający doprowadzić do spokoju w jakiejś prowincji uczyni to choćby miał buntujących się chłopów co do jednego wyrżnąć, a w negocjacjach dyplomatycznych nie wróci zanim sukcesu nie odniesie
  • 77. Walczy w pierwszej linii – Gdzie jest walka, tam jest i on. W każdej bitwie dowodzi z najgorętszego miejsca, biorąc osobiście udział w starciach. Choć może to być motywujące dla żołnierzy, dla niego samego to loteria, czy dożyje kolejnego dnia.
  • 78. Wilk morski - ten osławiony kapitan jest żywą legendą wśród żeglarzy. W bitwach morskich niczym wcielony szatan własnoręcznie śle dziesiątki wrogów w wodne odmęty, a jego imię budzi postrach wrogów.
  • 79. Witalny - tryska zdrowiem i ciężko go zabić. W bitwie choć strasznie poranion może ujść z życiem, a w wyprawie kupieckiej może być jedynym kto wywinie się od śmierci. Jako zarządca, bądź inny z ważnych dworzan służył ci będzie być może i w wieku matuzalema. W przypadku epidemii gdy ludzie padać będą jak muchy, on jeden może wspierać Cie swymi umiejętnościami za nic mając szalejącą chorobę.
  • 80. Wszechstronnie uzdolniony - cecha "Wszechstronnie uzdolniony", która jest cechą zupełnie specjalną. Bardzo rzadka (jedna szansa na sto), działa w sposób wyjątkowy. Sami wybieramy jaką cechę ma mieć dowódca z powyższej listy. Jeśli chodzi o cechy stopniowane wybieramy tylko cechę, stopień jest losowany.
  • 81. Wybitny administrator - mając urząd na dworze lub w odległej prowincji pokaże swój kunszt ulepszając administrację i stabilność Twej władzy. Oddelegowany na daleką prowincje może sprawić, że zarządzana będzie tak dobrze jak stolica, a gdy przyjdzie Ci wyjechać na dłużej z kraju, kto wie czy nie poradzi sobie lepiej niż Ty sam zarządzając państwem jako Twój namiestnik!
  • 82. Wybitny kolonizator - zasiedlanie nowych ziem to cel życia tego człowieka, czy lokowanie nowych wsi, czy zasiedlanie nowych lądów... pewnym być możesz, że pod jego pieczą pójdzie to taniej, sprawniej i z większą szansą na sukces niżbyś polecił to komukolwiek innemu.
  • 83. Wybitny kupiec - powierzając mu urząd na dworze możesz być pewny że sprzeda Twe towary po cenach o jakich nie śmiałbyś marzyć, czy to na rynku wewnętrznym, czy poza granicami kraju poprzez doglądanie misji handlowych.
  • 84. Wybitny przedsiębiorca - wspaniały zarządca kopalni i manufaktur jest dla każdego władcy na wagę złota, a ten człowiek wyśmienicie zarządzać będzie też warsztatami rzemieślniczymi. Mając go na dworze możesz spać spokojnie bo Twe manufaktury, kopalnie i warsztaty kierowane sprawną ręką produkować będą więcej niż zwykle.
  • 85. Wybitny Wojownik - Wódz ów, dzięki latom treningu, czy też naturalnym zdolnościom, jest niezrównany w boju na polu bitwy. O jego nadzwyczajnych umiejętnościach krążą legendy - wystarczy tylko jego obecność w armii, aby wrogie siły ogarnął strach, zwłaszcza, jeśli są żółtodziobami i o wojaczce niewiele jeszcze wiedzą. Walka w pierwszych szeregach armii jest okazją, by swe umiejętności pokazać, jednak wódz ten człowiekiem, jak każdy inny, toteż ranny, czy nawet zabity w bezpośrednim zwarciu łatwo być może. Jeśli wódz ów dowodzi wrodzy żołnierze słysząc tylko o nim mogą już czuć się nie pewnie, jeśli zaś w pierwszej linii się najdzie doda też otuchy własnym wojakom, którzy gotowi będą piekło dla niego zdobyć.
    v86. Zarządca grodów [st.] - oddając mu pieczę nad grodami możesz być pewny, że sprawi się na medal. Ulepszy administracje Twoich ziem powiększając wpływy z podatków, poprzez ulepszenie sieci administracyjnej.
  • 87. Zarządca manufaktur [st.] - jeżeli wytwarzasz gdzieś surowce lub wydobywasz kopaliny, człowiek ten może okazać się niezastąpiony przy ich zarządzaniu. Dzięki jego zmysłowi wytworzą one więcej dóbr niżby miały być kierowane przez mniej zdolnych ludzi.
  • 88. Zarządca targowy [st.] - zajmując się handlem w Twej stolicy będzie potrafił wyciągnąć więcej od Twych poddanych za sprzedaż im Twoich surowców. Po Alenie krążą legendy o jednym kupcu, który potrafił sprzedawać drożej towary w grodzie swego księcia, niżby przyniosło to dochodów podczas sprzedaży ich za granicą! Na podobnego geniusza zapewne nie trafisz, ale i mniej błyskotliwi zarządcy targowi mogą być dla Ciebie błogosławieństwem.
  • 89. Zarządca wsi [st.] - oddając mu pieczę nad wsiami i farmami możesz być pewny, że swój kunszt przełoży na zwiększenie stabilności wśród Twoich poddanych. On jeden jak nikt inny wie co robić by lud był szczęśliwy i wielbił Twą władzę.
  • 90. Zasadźca [st.] - chcąc lokować nowe grody możesz być pewny, że gdy powierzysz to tej personie wyjdzie to szybciej i taniej.
  • 91. Zdobywca twierdz [st.] – Zna się świetnie na sztuce oblegania twierdz i miast. Wie co, kiedy i jak zaaplikować, by największe korzyści z tego wyciągnąć. Jeśli oblegając, kostki dadzą pomyślną wróżbę, to obrona twierdzy zostanie zredukowana o połowę, a przy wyjątkowym szczęściu w ogóle nie będzie brana pod uwagę dzięki odpowiedniej koordynacji działań i sporej dozie szczęścia.
  • 92. Zdradziecki - Osoba ta ma w głębokim poważaniu wszelkie umowy, układy i traktaty. Równie chętnie zdradzi swojego pracodawcę, jak i zgładzi obrońców twierdzy, których obiecał puścić wolno. Słowo jego jak dym na wietrze.
  • 93. Znawca szlaków - Gdy powierzysz mu prowadzenie misji handlowych zrobisz tym niezłego psikusa bandytom węszącym za łatwym zarobkiem. ten człowiek z iście zwierzęcym sprytem potrafi wynaleźć takie drogi, gdzie karawany bezpiecznie ominą zasadzki rozbójników.
  • 94. Zwolennik biurokracji - to ten człowiek uwielbia sieci administracyjne i będąc Twoim doradcą na dworze zwiększy ich efektywność. Niestety nie przejmuje się on prawami Twych poddanych przez co może odbić się to na stabilności państwa.
  • 95. Zwolennik dużych okrętów [st.] – Przekonany o sile wielkich okrętów pogardza mniejszymi statkami w swej flotylli przez co gorzej w bitwie w której ów dowódca ma najwyższą komendę się one sprawują.
  • 96. Zwolennik ekspansji - człowiek ten to wizjoner kolonizacji która przeprowadzana będzie sprawniej gdy zatrudnisz go na dworze. Niestety rozwój Twojego państwa i wszelkie lokowanie nowych osad nie będzie już tak proste.
  • 97. Zwolennik handlu wewnętrznego - znajdując zatrudnienie na Twym dworze wnet rzuci się w wir handlu i znacząco zwiększy Twe zyski ze sprzedaży dóbr w kraju. Niestety odczują to wyprawy handlowe za granicę i cały Twój handel zewnętrzny...
  • 98. Zwolennik handlu zewnętrznego - ten człowiek uważa, że pieniądz i towary powinny krążyć nie tylko w obrębie jednego państwa, ale i Twoich sąsiadów. wyprawy handlowe pod nadzorem tej osoby zatrudnionej na dworze, przyniosą większe zyski, jednak mniej zarabiać będziesz odsprzedając towary ze swych manufaktur, kopalni i warsztatów na własnych targach.
  • 99. Zwolennik kawalerii - Dowódca ten jest przekonany o sile jazdy i lekceważy piechotę. Co za tym idzie, armie piechoty lub składające się w większości z piechurów pod jego komendą będą walczyły dużo gorzej, lecz kawalerią dowodzić będzie świetnie.
  • 100. Zwolennik małych okrętów [st.] – W rozumieniu tego wodza na morzu najbardziej liczy się zwrotność mniejszych jednostek, więc gdy dasz mu pod dowództwo duże langskipy nie spodziewaj się by je należycie wykorzystał ich siłę.
  • 101. Zwolennik manufaktur - zatrudniony na dworze dołoży starań by Twe manufaktury i kopalnie przynosiły większe zyski, ucierpi na tym jednak rzemieślnictwo.
  • 102. Zwolennik metod walki [wyb.] – Ów dowódca jest święcie przekonany o słuszności i skuteczności swej doktryny wojennej. A co za tym idzie, zamyka się na wszelkie nowości. Dowodzić będzie tylko armią stosującą się do jego doktryny wojennej wymienionej w cesze, nigdy także nie może opracowywać nowej doktryny wojennej. Z drugiej strony doktrynę, którą preferuję stosuje skutecznie choć pamiętać trzeba, że w wielu wypadkach jest ona nie na miejscu.
  • 103. Zwolennik piechoty – Dowódca ten jest przekonany o sile piechoty i lekceważy jazdę. Co za tym idzie, armie konne lub w większości złożone z jazdy pod jego komendą będą walczyły dużo gorzej, lecz piechotą będzie dowodził świetnie.
  • 104. Zwolennik rozwoju - zatrudniając go na dworze sprawisz że lokację wsi i miast prowadzone będą wzorowo, szybko i oszczędnie, ucierpi na tym jednak kolonizowanie nowych terenów, a więc i rozrost państwa.
  • 105. Zwolennik rzemieślnictwa - zatrudniony na dworze raźno weźmie się do pracy zwiększania produkcji Twoich warsztatów rzemieślniczych, manufaktury i kopalnie odczują to niestety negatywnie.
  • 106. Zwolennik tradycji - na pierwszym miejscu zawsze stawia zwyczajowe prawa i dobro ludu co odbija się pozytywnie na stabilności państwa. Niestety ma to swoje odbicie na administracji która cierpi gdy ten człowiek jest ważną i wpływową personą na dworze.
  • 107. Poważna rana (nie do wylosowania) - wynik odebrania ciężkiej rany na polu walki, która dokuczać będzie już do końca życia. Strzaskane kolano, niedowład ręki, chroniczne bóle w krzyżu czy insze schorzenia będące wynikiem rany. W każdej bitwie istnieje szansa, iż stara rana o sobie przypomni i poważnie ograniczy możliwości dowodzenia wodza. Efektem może być chociażby zmniejszenie o połowę umiejętności dowodzenia, czy też wstrzymanie pozytywnego efektu cechy specjalnej.

Wróć do „Zasady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości