***

Rekrutacja do edycji XII Imperiusa wystartowała pod tym adresem: http://imperius.chilioi.webd.pl/index.php

***

Zapraszamy do ImperWiki

* * *
Koniec edycji XI (finalna tura 544), trwają przygotowania do startu edycji XII.

Gospodarka

Moderatorzy: AdDur, Ellahar

Awatar użytkownika
Sigrun
Mistrz Gry
Posty: 4382
Rejestracja: 04 maja 2017, 21:13

Re: Gospodarka

Postautor: Sigrun » 21 wrz 2018, 6:06

Ramirez napisał/a:Ja osobiście nie rozumiem pomysłu "zmiany" państwa.
Do tej pory na pbfach na których grałem była to naprawdę wyjątkowa sytuacja, a zwykle coś takiego było po prostu zabronione.
Albo grasz swoim państwem albo nie grasz w ogóle

<3
I1: Sorogeure, I3: Ætthryr, I4: Armavir, I11: Sjudalena, I12: <3 GM <3
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Gospodarka

Postautor: Ellahar » 24 wrz 2018, 10:38

Z kwestią zmiany - zgadzam się. Ale co zrobić z krajami rozbitymi?

Bo Tymus teoretycznie mógłby grać partyzantką (gdyby nie Skryba, który ogranicza twórczość i sytuacje extraordynaryjne, przez co czyni z pbfów kolejne gry Paradoxu) jednak np. ustawienie go by wybrał grę któymś z książąt (np. Sudbergu) sprawiłoby, że lepiej by było dokonać pełnej aneksji niż tworzyć takie małe kraiki - wszak nie byłyby one lojalne (bo gracz raczej by myślał o odbudowie państwa, a nie grał dobrym wasalem).
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Skryba
Posty: 9394
Rejestracja: 09 lis 2016, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Gospodarka

Postautor: Skryba » 24 wrz 2018, 13:06

który ogranicza twórczość i sytuacje extraordynaryjne, przez co czyni z pbfów kolejne gry Paradoxu

Cytując klasyka: mam poparcie grona GM :D

Jakoś inni wchodzą na państwa i nie chcą ich zmieniać od A do Z w lategame ;p
I1: Kintore, I2: Arges, I3: Thanlocke, I4: Hazarlarim, I5: Karia, I6: Larraine, I7: Finsternis, I9: Samarkanda, I10: Teredon, I11: Dunthain/GM
Ramirez
Posty: 166
Rejestracja: 16 cze 2018, 14:21

Re: Gospodarka

Postautor: Ramirez » 25 wrz 2018, 22:37

Ellahar napisał/a:Z kwestią zmiany - zgadzam się. Ale co zrobić z krajami rozbitymi?


Myślę, że to zależy od państwa podbitego. Inaczej zachowają się ordyńcy, inaczej mieszkańcy imperiusowej wenecji/kartaginy, a inaczej państwo z silnie ukorzenionym w narodzie imperializmem i dumą ( żeby nie powiedzieć patriotyzmem) narodową jak w palatynacie. Inna sprawa, że gra taką partyzantką pewnie jest czasochłonna i dla gracza i dla GMa
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Gospodarka

Postautor: Ellahar » 28 wrz 2018, 19:07

Ellahar napisał/a:Dobra to podsumowując gospodarkę:

1. Punkty Dochodu
Podstawową walutą w mechanice gry są Punkty Dochodu [PD]. Otrzymuje się je jako sumę dochodów z prowincji oraz w wyniku wydarzeń w trakcie gry, jako skutek dyplomacji, akcji wojskowych, itp.
Dochód z prowincji podaje MG w temacie "Dochody" na tajnym forum poszczególnych państw.

2. Skarbiec
Każdy z graczy ma obowiązek prowadzenia na swoim tajnym forum tematu "Skarbiec" w którym będzie prowadził aktualny bilans PD, według wzoru:
Każda tura gry = nowy post.

Kod: Zaznacz cały

Rok: xxx
Państwo: [nazwa państwa]
+ [stan skarbca z zeszłego roku]
+ [dochód1]
+ [dochód2]
- [wydatek1]
- [wydatek2]
= STAN SKARBCA


3. Prowincje
Podstawową jednostką gospodarczą w grze jest prowincja. Jest ona opisana następującymi parametrami:
PP - Punkty Populacji [liczba ludności w prowincji; liczba naturalna]
PB - Punkty Bogactwa [dochód z prowincji; liczba naturalna]
Sta - Stabilność [stopień w jakim kontrolujemy prowincje; 0-100%]
Kon - Koniunktura [zbiór czynników losowych; -10%;+10%]

Modyfikatory te widoczne są dla MG, gracz otrzymuje o nich informację opisową:

Kod: Zaznacz cały

PP 0-15 mało ludna
PP 16-35 przeciętna
PP 36-50 ludna
PP >50 wyjątkowo ludna

PB 0-15 biedna
PB 16-35 przeciętna
PB 36-50 bogata
PB >50 wyjątkowo bogata

Sta 0-35 niestabilna
Sta 36-75 przeciętna
Sta 76-100 stabilna

Kon <0 ujemna
Kon >0 dodatnia


Dochód z prowincji oblicza GM wg wzoru:
PD=PB*(Sta+Kon)

Każdy 1 PP pozwala na powołanie 100 ludzi, którzy mogą być wykorzystani w kompanii wojskowej.

4. Handel
Dochody z handlu są uwzględnione w PB prowincji. Działania mogące zwiększać handlową wartość prowincji (jarmarki, rozbudowa infrastruktury, przekierowanie szlaku handlowego do prowincji) zwiększają PB prowincji.

5. Inwestycje
Można starać podnosić się modyfikatory PP, PB, Sta poprzez inwestycje PD. Każdorazowo należy na swoim tajnym forum opisać inwestycje dla MG, oraz podać jakie środki są na nią przeznaczone. MG ocenia skutki inwestycji i podaje je do wiadomości gracza (wielkość zmiany modyfikatora i czas kiedy nalezy zmianę wprowadzić).


(plus rzeczy które nie musza znaleźć się w zasadach:
1. MG dostanie zautomatyzowany arkusz kalkulacyjny, liczenie dochodów będzie polegało na kliknięciu "przelicz" i przeklejeniu gotowego wyniku na tajne forum gracza.
2. Kompanie - tutaj mała propozycja by lepiej wyjść na przeciw zmianom w wojskowości: 1 PP daje 100 ludzi, standardowa kompania liczy 500, czyli każde 5 PP daje możliwosć powołania jednej kompanii zaciężnej.)
Co sądzicie?


Podbijam do akceptacji.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 3227
Rejestracja: 29 kwie 2017, 11:51

Re: Gospodarka

Postautor: Tymus » 28 wrz 2018, 19:27

Dodałbym zapis przeciw gromadzeniu złota. Każdy kraj może bazowo przechowywać np. 250% swojego dochodu. Pozostały dochód podlega defraudacjom itp.
Powody tego zapisu są jasne i były wielokrotnie na forum omawiane :P
Awatar użytkownika
AdDur
Posty: 3641
Rejestracja: 12 lis 2016, 17:33
Lokalizacja: M(h)roczna Wieża

Re: Gospodarka

Postautor: AdDur » 28 wrz 2018, 21:06

Wszystko fajnie, ale powinno jednak to zostać zaimplementowane na nowego mech-a...
"Jeśli nie masz po co żyć, żyj na złość innym."

Ceterum censeo NPC delendam esse.

Varja napisał/a:Poza tym proponuje nadać AdDurowi Order Farysa Pierwszego Stopnia za bycie upierdliwym jak wrzód w odbycie.
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Gospodarka

Postautor: Ellahar » 28 wrz 2018, 21:12

Problem, że nie będzie - bo nie ma MECHa, bo nie ma komu zrobić MECHa, bo... to nie potrzebuje mecha. Nawet bez zaawansowanych formuł łatwo jest stworzyć arkusz do dochodów, przy minimalnej znajomości można już się pokusić o ładny arkusz który ograniczy obsługę dochodów do ctrl+c, ctrl+v.
Przy tym wprowadzanie zmian w prowincjach będzie duuuużo łatwiejsze i szybsze dla GMa.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
AdDur
Posty: 3641
Rejestracja: 12 lis 2016, 17:33
Lokalizacja: M(h)roczna Wieża

Re: Gospodarka

Postautor: AdDur » 28 wrz 2018, 21:22

Podbiłym do 300% limit stackowania dochodu. Połówki to zawsze problem.
"Jeśli nie masz po co żyć, żyj na złość innym."

Ceterum censeo NPC delendam esse.

Varja napisał/a:Poza tym proponuje nadać AdDurowi Order Farysa Pierwszego Stopnia za bycie upierdliwym jak wrzód w odbycie.
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Gospodarka

Postautor: Ellahar » 28 wrz 2018, 21:23

300% brzmi sensownie.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM

Wróć do „Sztab planistów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość