***

Rekrutacja do edycji XII Imperiusa wystartowała pod tym adresem: http://imperius.chilioi.webd.pl/index.php

***

Zapraszamy do ImperWiki

* * *
Koniec edycji XI (finalna tura 544), trwają przygotowania do startu edycji XII.

Wojskowość

Moderatorzy: AdDur, Ellahar

Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 16 paź 2018, 20:41

Badet, nie demagoguj przy okazji. Widzisz różnice w kwestii powołania Zaciągu i PRu.
Ten drugi miał być na czas wojny (czyli po kampanii rozwiazujemy), ten pierwszy z uwagi na koszt powołania miał być utrzymywany także w czasie pokoju. Bo inaczej bez sensu wydać 20 pkt na powołanie zaciągu i potem co turę 5 pkt na niego, gdy masz podobnie skuteczny PR za 0 pkt na początek + 5 pkt na niego.
Czyli gracz mający armię 100% PR oszczędza na kosztach powołania i ma większe środki na wygranie wojny (najemnicy)

Jeśli PR kosztowałby tyle co zaciąg jeśli chodzi o powołanie - mamy sytuację całkowicie odwrotną - nie opłaca się w żadnej mierze, bo równie dobrze możesz powołać zaciąg (za te same pieniądze), który jest skuteczniejszy i nie ma ograniczeń morale.
W przytoczonym przez ciebie "przykładzie" dokładnie tak jest. Jeśli mam wydać 20 pkt na powołanie PRu lub 20 pkt na powołanie Zaciągu, to wolę zaciąg bo nie spada mu morale i exp. Wtedy też nie jest problemem dla mnie rozwiązanie zaciągu po wojnie - przeciwnik mający wojsko PR zapłaci tą samą cenę za jego powołanie. A to jest dokładnie te wyliczenia, które dałeś powyżej.

W każdym razie argument: "zaciąg po wojnie można rozwiązać" jest z dupy. Bo to oznacza, że jego "kumulowanie exp" jest gówno warte poza sytuacją permanentnej wojny.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 16 paź 2018, 20:55

Ellahar napisał/a:Badet, nie demagoguj przy okazji. Widzisz różnice w kwestii powołania Zaciągu i PRu.
Ten drugi miał być na czas wojny (czyli po kampanii rozwiazujemy), ten pierwszy z uwagi na koszt powołania miał być utrzymywany także w czasie pokoju. Bo inaczej bez sensu wydać 20 pkt na powołanie zaciągu i potem co turę 5 pkt na niego, gdy masz podobnie skuteczny PR za 0 pkt na początek + 5 pkt na niego.
Czyli gracz mający armię 100% PR oszczędza na kosztach powołania i ma większe środki na wygranie wojny (najemnicy)


Nie oszczędza aż tyle. Powołanie PRu nie jest już darmowe. Chociaż jest tańsze, bo PR nie gromadzi EXPa, więc wymaga to jakiegoś uściślenia.
Zresztą to ty demagogie uprawiasz, bo nagle wstawiasz jakieś liczby, kiedy ustaliliśmy już, że tych liczb obecnie nie ma ustalonych odpowiednich. Więc teza że za powołanie zaciężnych płaci się 20 pktów jest całkowitą teorią w sytuacji w której nie wiemy jaka jest rozpiętość budżetu, dochodów, niczego. Jedyne co wiemy, że utrzymywanie armii powinno być drogie.

Ellahar napisał/a:Jeśli PR kosztowałby tyle co zaciąg jeśli chodzi o powołanie - mamy sytuację całkowicie odwrotną - nie opłaca się w żadnej mierze, bo równie dobrze możesz powołać zaciąg (za te same pieniądze), który jest skuteczniejszy i nie ma ograniczeń morale.
W przytoczonym przez ciebie "przykładzie" dokładnie tak jest. Jeśli mam wydać 20 pkt na powołanie PRu lub 20 pkt na powołanie Zaciągu, to wolę zaciąg bo nie spada mu morale i exp. Wtedy też nie jest problemem dla mnie rozwiązanie zaciągu po wojnie - przeciwnik mający wojsko PR zapłaci tą samą cenę za jego powołanie. A to jest dokładnie te wyliczenia, które dałeś powyżej.

W każdym razie argument: "zaciąg po wojnie można rozwiązać" jest z dupy. Bo to oznacza, że jego "kumulowanie exp" jest gówno warte poza sytuacją permanentnej wojny.


Ale przeciwnik wydając tyle samo na powołanie PRu co ty na powołanie zaciężnych ma finalnie więcej kompanii. Jeśli wojna będzie szybka wygra, bo będzie miał liczebną przewagę. Ale już po paru turach przedłużającej się wojny przestanie go stać na odnawianie morale PRu i jego ciągłe uzupełnianie i armia zaciężna zdobędzie przewagę, bo na spadek morale nie cierpi. Serio, odkrywam Amerykę w tym momencie, jakby te same zależności nie były wprowadzane u zarania Impa. Sam to pisałeś bodajże Tymusowi kiedyś w kwestii strategii walnych bitew ostatnio. Zaciężną armią prowadzenie wielkich bitew i tracenie żołnierzy jest głupotą, bo ich siłą jest to, że można nimi prowadzić długie kampanie w trakcie których nie tylko nie staną się bezużytecznie przez spadek morale, ale finalnie wręcz ich siła może wzrosnąć dzięki EXPowi.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 16 paź 2018, 21:19

Bosh, ty serio nie rozumiesz...

Podane liczby są przykładowe i mają powiedzieć stosunek ceny przy zaciągu i PR.
To nie kwestia gospodarcza tylko wojskowa.

Bo nie ma znaczenia czy będziemy operować są kosztach powołanie 20, utrzymanie 5,czy powołanie 4 utrzymanie jeden. To kwestia przeskalowania modelu.

Operujmy więc na x - przeciętne utrzymanie kompanii.
Jeśli zaciąg powołuje za 5x i PR za 5x to Pr się totalnie nie opłaca. Bo po wojnie możemy rozwiązać obydwie formacje.
Jeśli powołujemy zaciąg za 5x a Pr za 1x to zaciąg się nie opłaca, bo gracz mający sam Pr ma przewagę niż ten który ma zaciąg i go utrzymuje.
Jest to mniej widoczne gdy utrzymanie kompanii to 5% budżetu, a bardziej gdy 10-20%.
Bo jeśli mam 100x dochodu to nie odczuwam wydatku 1x na zaciąg, ale jeśli mam 10x dochodu to już ten wydatek 1x jest zgody

Wypośrodkowanie (które też ma swoje wady) to twoja broszka - ty znasz wagi poszczególnych elementów i nie mogę tego zrobić. Bo jeśli exp daje bonus rzędu 50% siły to Zaciąg może kosztować więcej niż gdy exp daje 20%. Te parametry znasz ty i twój arkusz.
By było bardziej obrazowo:
Jeśli kompania ma Y siły, a Exp daje +50%, to zaciąg ma siłę 150%Y, gdy PR 100%Y, więc utrzymanie zaciągu zaczyna się opłacać gdy w perspektywie 5 tur utrzymanie zaciągu kosztuje tyle co powołanie PRu+50%powołania.
A jeśli exp daje 10%, to utrzymanie zaciągu robi się opłacalne jedynie jeśli jest to powołanie PRu+10%.
To jest w dużym uproszczeniu, ale nikt poza tobą tego nie wymodeluje.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 16 paź 2018, 21:33

No zdaję sobie z tego sprawę całkowicie.
Z tym że EXP, tak samo jak powołanie i utrzymanie, jest parametrem zmiennym.
Więc równie łatwo jest go zmieniać i modyfikować w arkuszu w kwestii widełek przyznawania i wpływu, co koszt powołania i utrzymania.
Więc jeśli byśmy przyjęli że 50% EXPa daje +50% do siły to wystarczy zmienić normalną stawkę +5% EXPa za stoczoną bitwę do +10% EXPa i już cały system staje na głowie, koszty utrzymywań i opłacalność PRu względem zaciężnych ulega zmianie.
Już nie mówiąc o tym, że wpływ EXPa można zmienić we wzorze.

Nie zajmowałem się tym, więc nie znam kosztów, które na chwile obecną byłyby odpowiednie dla przyjętych wartości w arkuszu.
Mogę je opracowywać, ale raz że wyjeżdżam, więc to będzie musiało poczekać, a dwa, że to dodatkowa robota, której i tak mam całkiem dużo, więc mi się to średnio uśmiecha. Dlatego jak napisałem, wolałbym od ciebie usłyszeć pasujące do systemu gospodarczego wartości, tak żebym mógł dostosować arkusz zanim go oddam Sigowi w pełni skończonego z instrukcją i wszystkim.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 16 paź 2018, 22:00

aLe to jest kwestia niezależna od gospodarki.

Bo czy dam ci info, że będziesz mieć przeciętnie 50 PP i 40 pkt dochpdu, czy 100 PP i 80 pkt dochodu nie zmienia to stosunku kosztów zaciągu i PRu oraz ich opłacalności.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 21 paź 2018, 21:45

*rzuca kostką*
wypadło 3
Czyli powołanie zaciężnych będzie o 30% droższe niż PRu.
Wpływ expa został dostosowany do powyższego.

Do tego 2 nowe ficzery:
-możliwość szkolenia wojska - szkolenie zajmuje cały rok dla danej kompanii, musi być zakomunikowane w RW i kosztuje 1/2 kosztu utrzymania oddziału. Zwiększa doświadczenie o 5%. Dzięki szkoleniu kompania nie może osiągnąć więcej niż 30% EXPa.
-możliwość zmniejszenia stanu liczebnego kompanii - musi być zakomunikowane w RW, jest darmowe, powoduje spadek stanu kompanii do 50%. Uzupełnienie kompanii do pewnego stanu działa normalnie. Pozwala zmniejszyć koszty utrzymania, za cenę konieczności mobilizacji na rok przed wojną (no i traci się wtedy połowę EXPa).

Chętnie przeprowadziłbym całościową symulacje gry w tym momencie w sumie, na przykładzie paru państw i paru tur. Pytanie czy gospodarka jest gotowa?
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 25 paź 2018, 19:35

Meldunek z frontu robót #3

Arkusz przeszedł drobną aktualizacje (poprawa paru błędów i udogodnienia dla użytkownika)
Instrukcja obsługi arkusza została ukończona.
Arkusz razem z instrukcją obsługi powędrował do Sigruna.

Do ukończenia pozostało:
-spisanie zasad wojskowości na czysto
-sporządzenie wzoru formatowania armii i tematów wojskowych na tajnym podforum
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667

Wróć do „Sztab planistów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość