***

Rekrutacja do edycji XII Imperiusa wystartowała pod tym adresem: http://imperius.chilioi.webd.pl/index.php

***

Zapraszamy do ImperWiki

* * *
Koniec edycji XI (finalna tura 544), trwają przygotowania do startu edycji XII.

Wojskowość

Moderatorzy: AdDur, Ellahar

Awatar użytkownika
AdDur
Posty: 3641
Rejestracja: 12 lis 2016, 17:33
Lokalizacja: M(h)roczna Wieża

Re: Wojskowość

Postautor: AdDur » 15 paź 2018, 21:49

<Burzenie się.>
"Jeśli nie masz po co żyć, żyj na złość innym."

Ceterum censeo NPC delendam esse.

Varja napisał/a:Poza tym proponuje nadać AdDurowi Order Farysa Pierwszego Stopnia za bycie upierdliwym jak wrzód w odbycie.
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 15 paź 2018, 22:02

Gacek napisał/a:Moje zdanie jest takie, że stopniowanie to tylko jakiś zbędny bajer i uproszczenie tylko by pomogło. Zresztą co w ogóle oznacza cecha "Przeciętny dowódca kawalerii"? xD Czyli w sumie niczym się nie wyróżnia i to jest takie zapychanie slota? No, ale jakieś bardzo ważne to to nie jest i nie będę kruszyć o to kopii.


"Przeciętny dowódca kawalerii" od razu ci sugeruje że jest lepszym dowódcą kawalerii niż piechoty, bo to cecha pozytywna. Czyli w sumie od razu wiesz, że jest słabym dowódcą piechoty w tym przypadku.
Każdy trait ze stopniowaniem ma generalnie swoje mechaniczne znaczenie.

Gacek napisał/a:Ale system rpg nie działa chyba tak, że mamy w 100% kontrolę nad cechami, zwłaszcza jeśli to nie są rodowcy, których wśród dowódców chociażby w tej edycji było sporo. Najłatwiej by było jakby każdej postaci byśmy losowali cechy i wtedy do dowodzenia by były gotowe. Tylko zaraz jakieś AdDury się zaczną burzyć xD


Wśród dowódców teraz to każdy sobie wpisywał co chciał w historii i dawał do rozlosowania. Aż dawałem apel o tym, że to nie działa.
Jak chcesz nowego lidera i piszesz:
"Ziutek z Pcimia - od 20 lat oficer, doświadczony, po najlepszych szkołach, odznaczył się w wielu starciach konnicy, zawsze miał najlepsze oceny we wszystkim, niezwykle pobożny, innowatorski i sprytny".
To maszyna losująca GMa daje ci wynik: Ziutek (Słaby/Brak doświadczenia/Leniwy, Chorowity, Głupi). I to do tego rób opis i wymyślaj cechy, a nie na odwrót.

Z kolei jak chcesz nowego lidera i piszesz:
"Król Ziutek z Pcimia - uczył go Roderyk z Bagien [link do takiego rozkazu], kupował i czytał traktaty militarne [link do takiej deklaracji] i miał zaakceptowane cechy charakteru: odważny, honorowy, engergiczny [link]"
To GM ma pełne prawo (a nawet wskazanie) zmienić wynik losowań, tak żeby co najmniej się te cechy nie wykluczały. Ciężko to jakoś mechanicznie opisać, bo to rzecz mocno uznaniowa, na ile jakaś cecha charakteru jest na tyle mocna, żeby dać mechaniczny efekt jako dowódca. +oczywiście sam fakt szkolenia.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 16 paź 2018, 10:14

Ziomek (wybitny, doświadczony, przeciętny dowódca kawalerii)

;)
Czyli jest wybitny poza kawalerią.

A co do prognoz nie zrozumieliśmy się. Jeśli chcesz aby państwa początkowe miały średnio 5 kompanii to ustawiam gospodarkę tak, aby miały 25 PP.
I dalej jak modelujesz system aby imperia pod koniec gry miały np. 15 kompanii to tak ustawiam współczynniki aby zrównoważony rozwój dał te 75vPP w państwie po 20 turach.
Po prostu jest mi łatwiej to wymodelować w gospodarce, niż Tobie w kosztach kompanii.
Dlatego też pytam o to jaki procent budżetu powina zżerać wojna.

+ przy zostawieniu tak jak jest u mnie w państwie będzie praktycznie sam PR, bo koszt utrzymania zaciąga sprawi, że zamiast niego lepiej inwestować w PP i mieć po 8 turach 2 kompanie Pr więcej. Wątpię by zaciąg był silniejszy od 3 kompanii Pr.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Gacek
Posty: 1213
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:57

Re: Wojskowość

Postautor: Gacek » 16 paź 2018, 17:58

Badet napisał/a:Wśród dowódców teraz to każdy sobie wpisywał co chciał w historii i dawał do rozlosowania. Aż dawałem apel o tym, że to nie działa.
Jak chcesz nowego lidera i piszesz:
"Ziutek z Pcimia - od 20 lat oficer, doświadczony, po najlepszych szkołach, odznaczył się w wielu starciach konnicy, zawsze miał najlepsze oceny we wszystkim, niezwykle pobożny, innowatorski i sprytny".
To maszyna losująca GMa daje ci wynik: Ziutek (Słaby/Brak doświadczenia/Leniwy, Chorowity, Głupi). I to do tego rób opis i wymyślaj cechy, a nie na odwrót.

Z kolei jak chcesz nowego lidera i piszesz:
"Król Ziutek z Pcimia - uczył go Roderyk z Bagien [link do takiego rozkazu], kupował i czytał traktaty militarne [link do takiej deklaracji] i miał zaakceptowane cechy charakteru: odważny, honorowy, engergiczny [link]"
To GM ma pełne prawo (a nawet wskazanie) zmienić wynik losowań, tak żeby co najmniej się te cechy nie wykluczały. Ciężko to jakoś mechanicznie opisać, bo to rzecz mocno uznaniowa, na ile jakaś cecha charakteru jest na tyle mocna, żeby dać mechaniczny efekt jako dowódca. +oczywiście sam fakt szkolenia.


Ok, to brzmi sensownie.
A co do losowania, może w tym generatorze zrobić coś takiego, że wpisujesz postać wraz z jej cechami rpg i niweluje cechy przeciwne do nich, a zwiększa szansę na te, które już ma?

Ellahar napisał/a:Ziomek (wybitny, doświadczony, przeciętny dowódca kawalerii)

;)
Czyli jest wybitny poza kawalerią.


Ale Badet post nad twoim pisał, że cechy są tylko pozytywne.
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 16 paź 2018, 18:20

Ellahar napisał/a:Ziomek (wybitny, doświadczony, przeciętny dowódca kawalerii)

;)
Czyli jest wybitny poza kawalerią.

A co do prognoz nie zrozumieliśmy się. Jeśli chcesz aby państwa początkowe miały średnio 5 kompanii to ustawiam gospodarkę tak, aby miały 25 PP.
I dalej jak modelujesz system aby imperia pod koniec gry miały np. 15 kompanii to tak ustawiam współczynniki aby zrównoważony rozwój dał te 75vPP w państwie po 20 turach.
Po prostu jest mi łatwiej to wymodelować w gospodarce, niż Tobie w kosztach kompanii.
Dlatego też pytam o to jaki procent budżetu powina zżerać wojna.


Ejejejej, co ja ci tu mam odpowiadać na takie pytania, skoro ja nawet nie tknąłem systemu gospodarczego?
Wzorując się na twoim własnym poście:
viewtopic.php?f=138&t=1467&start=50#p40487
1. Myślę że liczba początkowych kompanii ~16-20 byłaby ok. Roboczo możemy założyć myślę ze 20 to ładna, okrągła liczba. Myślę że przekroczenie liczby 30 kompanii to byłby już naprawdę niezły wyczyn, a zgromadzenie takiej armii w jednym miejscu byłoby możliwe tylko dla jakichś wielkich imperiów. Giganty w stylu 40-50 kompanii byłby już potencjalnie zabójcze dla GMa do samego wklepywania danych w arkusz, gdyby toczyły takimi armiami wojny.
2and3. Nie wiem, nie liczyłem tego absolutnie. Z 10? Przy ograniczeniu kumulacji złota w skarbcu daje to nam albo możliwość powołania pełnego limitu na jakieś 2 lata + wzięcia najemników do tego, licząc na szybkie zwycięstwo/bogate łupy pozwalające przedłużyć kampanie, albo użycia połowy limitu i toczenia wojny teoretycznie w nieskończoność. Z tym że za takim pomysłem nie stoją żadne szersze przemyślenia, teraz to wymyśliłem :P
Absolutnie nie jest w moich planach ingerowanie w system gospodarczy. Ja tu tylko mechanizuje bitwy i dowódców, mogę pokminić nad cenami i kosztami na wyjeździe, ale musiałbym się dokładniej zapoznać z projektem gospodarki, a na to mogę nie mieć czasu.

Ellahar napisał/a:+ przy zostawieniu tak jak jest u mnie w państwie będzie praktycznie sam PR, bo koszt utrzymania zaciąga sprawi, że zamiast niego lepiej inwestować w PP i mieć po 8 turach 2 kompanie Pr więcej. Wątpię by zaciąg był silniejszy od 3 kompanii Pr.


Fun fact: przeciętna gra trwa 18 tur.

Zgadnij z kogo to cytat :P
Jak masz spokój przez prawie pół edycji i możesz sobie spokojnie inwestować w rozwój no to niezależnie od tego czy masz PR czy zaciężnych, przewagę osiągniesz tak samo.
Zresztą, powiedzmy że mamy 3 kompanie PR przeciw 1 zaciężnej. Identyczne pod względem siły i dowództwa. Dla uproszczenia powiedzmy też, że koszty mają te same. I tak:
-zaciężnym exp nigdy nie spadnie do zera, o ile się ich nie rozwiąże. PR zaczyna kampanie z zerem.
-uzupełnianie 3 kompanii PR jest 3x droższe niż 1 zaciężnej. A musisz to robić, nawet jeśli nie masz strat - bo morale leci, a wraz z nim leci skuteczność bojowa. Czyli w trakcie wojny płacisz więcej.
Ja w takiej sytuacji bym zaciężnych zamknął w twierdzy jakiejś. Siła x4. :P

Opcja szkolenia zaciężnych nie jest zła, tylko trzeba by to zbalansować, by niosło ze sobą jakieś minusy (koszty + brak możliwości korzystania z kompanii przez rok) i miało ograniczoną skuteczność (do max 30% EXPa?).


Gacek napisał/a:
Ok, to brzmi sensownie.
A co do losowania, może w tym generatorze zrobić coś takiego, że wpisujesz postać wraz z jej cechami rpg i niweluje cechy przeciwne do nich, a zwiększa szansę na te, które już ma?


Zaprogramuj mi to w excelu i naucz Siga obsługi tego, to cię ozłocę :P

Gacek napisał/a:Ale Badet post nad twoim pisał, że cechy są tylko pozytywne.


A tam pisał , co on tam wie :P Akurat to jeszcze wymaga szerszego ciut opisania myślę, tak żeby takie rzeczy były proste. Dlatego zamierzam całe zasady wojskowości od 0 napisać, żeby były pełne, kompletne i możliwie bez luk czy niedopowiedzień.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Gacek
Posty: 1213
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:57

Re: Wojskowość

Postautor: Gacek » 16 paź 2018, 18:29

Badet napisał/a:Zaprogramuj mi to w excelu i naucz Siga obsługi tego, to cię ozłocę :P


Ok :D Mogę to zrobić, tylko przydałby się jakiś limit cech rpg. @Sigrun
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 16 paź 2018, 19:42

Ok.
Czyli w dużym skrócie:
Średnie państwo na start ma mieć 15 kompanii, potem do 20, z "maxem" na 40.
Się robi. ;)

Utrzymanie:
Czyli dochód rzędu 50 pkt przy średnim utrzymaniu kompanii 5 pkt.
Ogólnie dochód pozwala na utrzymanie w polu 2/3 wojska.
Ok.

Zaciąg:
tutaj nie rozumiemy się jeszcze:
W 1. turze powołuję kompanię zaciągu za 20 pkt.
Potem co turę płacę 5 pkt na jej utrzymanie.
nijak mi się to nie opłaca by ją trzymać, bo po 6 turach mam już na nią wydane: "20+6x5= 50 pkt"
Jeśli bym wydał to na inwestycje w PP to miałbym dwie kompanie PR.
I tak, ich uzupełnianie sprawiłoby, że zawsze niskie doświadczenie i w ogóle. Ale 2x kompania

W tym czasie ten zaciąg by nie miał wojny - bonusów za doświadczenie. Więc mam pierwszą wojnę i kompanie wartą tyle co 2 inne, która sobie z nimi nie poradzi. I co z tego, że uzupełnienia kosztują dwaa razy więcej dla PRu gdy i tak mam 2x więcej siły?
Jedyna sytuacja, w której opłaca się posiadanie jakiegokolwiek zaciągu to gra w ciągłej wojnie i szukanie zwady - kończysz jak Palatynat.
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 16 paź 2018, 19:59

Per zaciąg:
No gratulacje, odkryłeś zasadę oszczędzania środków. Działa ona tak samo z zaciężnymi jak i PRem. Tzn:
W 1 turze powołuję kompanie PRu za 20 pktów.
Potem co turę płacę X na utrzymanie.
Toczę jakieś wojny, kompanie zdobywają jakiegoś expa, ale i tak nic to nie daje, bo po rozwiązaniu go stracą.
Po 6 turach mam już wydane 20+6x6 = 50
Gdybyś te pieniądze wydał na rozwój PP, mógłbyś mieć za to dwie dodatkowe kompanie zaciężne. I wygrywasz ze mną wojnę.

Utrzymywanie zaciągu w czasie pokoju to bezsens. Zaciąg to armia na długie wojny. Jeśli ich nie ma i próbujesz je wywołać, żeby utrzymać wielką zaciężną armie, to kończysz jak Palatynat.
Albo jak Polska Chrobrego i Mieszka II.
Albo jak Prusy Hohenzollernów.

Zauważ że wyleciał dość istotny punkt o darmowym powołaniu PRu.
Jak mówiłem, nie wiem ile powinna kosztować kompania zaciężnych, żeby uwzględniając spadające morale PRu i przewagę doświadczenia zaciężnych, byli zbalansowani. Nie zajmowałem się gospodarką, nie robiłem wyliczeń.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 16 paź 2018, 20:29

Czyli zaciąg i PR mają mieć podobny koszt powołania?
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Tymus
Posty: 3227
Rejestracja: 29 kwie 2017, 11:51

Re: Wojskowość

Postautor: Tymus » 16 paź 2018, 20:32

Nie wycierajcie sobie mord Palatynatem :P
On nie upadł, przez politykę wojenną ( mimo tej złej sławy i tak udało mi się zebrać po swojej stronie więcej sojuszników niż przeciwników), a przez nieliczony budżet Panorii. Z ciekawości kiedyś policzyłem sobie budżet Panorii i gdyby był on rozliczany jak jakiegokolwiek gracza (nawet tak pasywnego w wydatkach jak Randal) tj. z dworem, wynajętymi liderami cywilnymi i dowódcami najemnymi jakich Panoria miała przed wojną to by zbankrutowała w turze gdzie był Heidelberg rozliczany.

Nie piszę tego by rozpocząć dyskusję o ostatniej decyzji, ale wszelkie powoływania się na Palatynat w tej dyskusji są błędne.

Wróć do „Sztab planistów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość