***

Rekrutacja do edycji XII Imperiusa wystartowała pod tym adresem: http://imperius.chilioi.webd.pl/index.php

***

Zapraszamy do ImperWiki

* * *
Koniec edycji XI (finalna tura 544), trwają przygotowania do startu edycji XII.

Wojskowość

Moderatorzy: AdDur, Ellahar

Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 15 paź 2018, 10:05

Zaciężni kumulują EXPa, który daje sporą przewagę w walce, jeśli jest go wieksza ilość.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Ellahar
Posty: 3426
Rejestracja: 09 lis 2016, 20:23

Re: Wojskowość

Postautor: Ellahar » 15 paź 2018, 10:19

A on spada przy uzupełnieniach.
Niech się zwiększa w czasie pokoju (szkolenie) no i kwestia w takim razie kosztów.

Mógłbyś opisać mi prognozowanie dla 1, 10 i 20 tury w kwestiach:
1. Ile kompanii powinno mieć przeciętne państwo
2. Ile kompanii zaciężnych powinno móc powołać z budżetu jednorocznego
3. Ile kompanii Z+PR powinno móc utrzymać z budżetu jednorocznego
I1: Epiria/Zakon św. Joneasza | I2: Communio Angelorum/Westuria/Uther | I3: Antiochea | I4: Angelon | I9: Civitas Ordinum | I10: Zerruko | I11: La Repubblika/GM
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 15 paź 2018, 18:04

Spada, ale o połowę. A przy rozwiązywaniu się zeruje.
Szkolenie nie jest złym pomysłem, ale sądzę że powinno się wiązać z jakimś dodatkowym kosztem.

1, 2 i 3. To zależy od wielkości państw, jakie przyjmujemy na start :P
Generalnie zakładałem że 5 PP = 1 kompania, ale jeszcze tego nie analizowałem.
Warto by to zgrać wszystko, jeśli używasz GG jeszcze to tam chyba będzie szybciej.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 15 paź 2018, 18:58

Badet napisał/a:Aktualna jest do zmiany.
Nową już zrobiłem i opisałem mechanicznie.
Na 70 nowych cech 20 ma już też opisy fabularne. Część pokrywa się z poprzednimi.


40/70 :P
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 15 paź 2018, 20:22

Kod: Zaznacz cały

Cechy dowódców lądowych
Dowódca piechoty (st.) – człowiek ten znany jest ze swoich umiejętności dowodzenia piechotą. Jego talenty ujawniają się, kiedy armia, którą przyszło mu rozporządzać, składa się z przynajmniej w połowie pieszych oddziałów.
Dowódca konnicy (st.) – człowiek ten znany jest ze swoich umiejętności dowodzenia konnicą. Jego talenty ujawniają się, kiedy armia, którą przyszło mu rozporządzać, składa się z przynajmniej w połowie konnych oddziałów.
Zdobywca twierdz (st.) – człowiek ten znany jest ze swoich umiejętności oblegania twierdz. Jego talenty ujawniają się, kiedy podejmuje szturm na wrogie miasto bądź zamek.
Obrońca twierdz (st.) – człowiek ten znany jest ze swoich umiejętności obrony twierdz. Jego talenty ujawniają się, kiedy broni miasta bądź zamku przed wrogim szturmem.
Balistyk - Wódz ten wybitną wiedzę na temat machin wojennych posiada i należycie potrafi je wykorzystać. Kompanie z nich się składające pod jego dowództwem sprawniej niszczą wrogie umocnienia, a i w bitwie polowej mogą odegrać niemałą rolę, o ile tylko będzie okazja by je rozstawić i wykorzystać.
Logistyk – Organizacja sprawnego przemarszu dużej liczby ludzi to chleb powszedni tego człowieka. Jego talenty organizacyjne sprawiają, że armia jest w stanie poruszać się szybciej i sprawniej.
Partyzant - Kiedy trzeba prowadzić nieregularne działania wojenne, nie masz nikogo nad go. Z zasadzki uderzy, wroga uszczupli i zniknie. Preferuje przede wszystkim działania piechotą i w sprzyjających okolicznościach (lasy, góry, etc.). Doskonały do odcinania zaopatrzenia i pozostawania niezauważonym ze swym oddziałkiem pod bokiem wroga.
Taktyk (st.) – Dowódca ten jest świetnym taktykiem, a wykonywane przez niego manewry na polu bitwy mają szansę spotęgować każde zwycięstwo – bądź zminimalizować klęskę.
Mistrz walki w terenach (wyb.) – Wódz ten specjalizuje się w walkach w określonych okolicznościach. Czy chodzi tu o góry, czy o równinne stepy, on będzie doskonale wiedział jak wykorzystać dane ukształtowanie terenu na swoją korzyść i przechylić dzięki temu szalę bitwy na swoją stronę.
Łupieżca – Człowiek ten to istny postrach każdego cywila. Jak nikt zna się na zdzieraniu ostatniego grosza z kupców i chłopów, wyszukiwania ukrytych skrytek z dobrami i takiego koordynowania podwładnych, by złupili jak najwięcej.
Stróż prawa -Nic nie sprawia temu człowiekowi takiej satysfakcji jak obwieszenie najbliższych drzew napotkanymi bandytami. Niezależnie od powodów ich przewin ani sprawiedliwości wyroku, człek ten znakomicie będzie ścigał i zwalczał każde nieregularne grupy przestępców czy partyzantów, jakie wejdą mu w drogę.
Szermierz (st.) – Wódz ten słynie z niezwykłych umiejętności walki. Ma opinie niezwyciężonego w pojedynkach i mało kto śmie stanąć w nim twarzą w twarz do pojedynczej walki. Z drugiej jednak strony, dalej jest człowiekiem i wystrzelona strzała albo cios w plecy może pozbawić go życia jak każdego innego.
Dowodzi z pierwszej linii - Gdzie jest walka, tam jest i on. W każdej bitwie dowodzi z najgorętszego miejsca, biorąc osobiście udział w starciach. Choć może to być motywujące dla żołnierzy, dla niego samego to loteria, czy dożyje kolejnego dnia.
Dowodzi z tyłów – Wódz ten woli trzymać się w czasie bitwy z tyłu. Niekoniecznie musi być to powodowane tchórzostwem, niechęć do mieszania się do walki może być spowodowana wieloma względami. Chociaż zmniejsza to szansę na przypadkową ranę na polu walki, to jednak prości żołnierze często szydzą z takiego zachowania i niezbyt poważają swym wodzem.
Skuteczny obrońca – Choć temu dowódcy nie jest obca sztuka atakowania wroga, głęboko wierzy on w prymat defensywy nad ofensywą. Wojska pod jego dowództwem zawsze lepiej się do niej przygotują, zajmując lepsze pozycje i będą lepiej w takim obronnym starciu dowodzone.
Skuteczny napastnik – Choć temu dowódcy nie jest obca sztuka bronienia się, głęboko wierzy on w prymat ofensywy nad defensywą. Wojska pod jego dowództwem zawsze lepiej się do niej przygotują, zajmując lepsze pozycje i będą lepiej w takim ofensywnym starciu dowodzone.
Zwolennik metod walki (wyb.) – dowódca ten preferuje konkretny sposób toczenia starć i stara się zawsze go stosować. Chociaż cierpi na tym jego elastyczność, a także może stać się dla wrogów przewidywalny, to trzeba mu przyznać, że w tym co robi, osiąga niezłe wyniki!
Mentor – dowódca ten nie tylko wielką wagę przykłada do wyszkolenia swych ludzi, ale też nieustannie stara się pouczać swoich oficerów i żołnierzy. Chociaż może być przez to nieco zrzędliwy, faktem jest, że ludzie pod jego dowództwem szybciej się uczą i łatwiej zdobywają doświadczenie!
Zwolennik małych armii – człowiek ten preferuje dowodzenie mniejszymi siłami, do maksimum wykorzystując drzemiący w każdym ze swych żołnierzy potencjał. Nie wyklucza to możliwości poradzenia sobie przez niego z większymi siłami pod komendą, ale pełnie swych umiejętności pokaże dopiero, gdy będzie mu dane skupić się na nie więcej niż 5 kompaniach na raz.
Zwolennik dużych armii – człowiek ten preferuje dowodzenie większymi siłami, maksymalnie wykorzystując możliwości dostarczane przez dużą liczbę żołnierzy. Nie wyklucza to możliwości sprawnego pokierowania niewielką grupą ludzi, ale pełnie swych umiejętności pokaże dopiero, gdy dane mu będzie rozwinąć do bitwy co najmniej 10 kompanii na raz.
Cechy dowódców morskich:
Dowódca małych okrętów (st.) – człowiek ten znany jest ze swoich umiejętności dowodzenia eskadrami małych okrętów. Jego talenty ujawniają się, kiedy flota, którą przyszło mu rozporządzać, składa się z przynajmniej w połowie z eskadr takich okrętów.
Dowódca dużych okrętów (st.) – człowiek ten znany jest ze swoich umiejętności dowodzenia eskadrami dużych okrętów. Jego talenty ujawniają się, kiedy flota, którą przyszło mu rozporządzać, składa się z przynajmniej w połowie z eskadr takich okrętów.
Zwolennik okrętów typu (wyb.) – dowódca ten wyjątkowo upodobał sobie konkretny typ okrętu, dogłębnie poznając zarówno jego mocne, jak i słabe strony. Eskadry składające się z danych okrętów pod jego dowództwem będą skuteczniejsze.
Nawigator – precyzyjne wyznaczanie własnej pozycji i kursu, jaki należy obrać w celu najszybszego dopłynięcia do celu. Dowodzone przez niego zgrupowania flot są lepiej prowadzone i sprawniej przemierzają morza i oceany, osiągając lepsze prędkości.
Taktyk (st.) – Dowódca ten jest świetnym taktykiem, a wykonywane przez niego manewry na polu bitwy mają szansę spotęgować każde zwycięstwo – bądź zminimalizować klęskę.
Korsarz - Człowiek ten to istny postrach każdego morskiego podróżnika. Jak nikt zna się na zdzieraniu ostatniego grosza z kupców i przypadkowych marynarzy, wyszukiwania ukrytych skrytek z dobrami i takiego koordynowania podwładnych, by złupili jak najwięcej.
Łowca piratów – Dowódca ten z wielkim zapałem i talentem pilnuje bezpieczeństwa na morzach i oceanach, chwytając i eliminując pirackie floty. Czy to z powodu znajomości schematów ich działań, czy to z samej pasji, jaką wykazuje w tym kierunku – pewnym jest, że walcząc z piratami, jest skuteczny jak nikt.
Świetny kapitan (st.) – Człek ten to prawdziwy wilk morski! Jego okręt to zmora i postrach każdej jednostki, która musiałby stawać przeciwko niej w pojedynczej bitwie. Dowodzenie pojedynczym okrętem to co prawda nie to samo co kierowanie całą flotą, ale dla tego człowieka jego okręt jest niczym przedłużenie ręki – niewielu wrogów jest w stanie sprostać mu na morzu.
Zwolennik małej floty – człowiek ten preferuje dowodzenie mniejszymi siłami, do maksimum wykorzystując drzemiący w każdym ze swych okrętów potencjał. Nie wyklucza to możliwości poradzenia sobie przez niego z większymi siłami pod komendą, ale pełnie swych umiejętności pokaże dopiero, gdy będzie mu dane skupić się na nie więcej niż 5 eskadrami na raz.
Zwolennik dużej floty – człowiek ten preferuje dowodzenie większymi siłami, maksymalnie wykorzystując możliwości dostarczane przez dużą liczbę okrętów. Nie wyklucza to możliwości sprawnego pokierowania niewielkim zgrupowaniem floty, ale pełnie swych umiejętności pokaże dopiero, gdy dane mu będzie rozwinąć do bitwy co najmniej 10 eskadr na raz.
Mistrz transportu – Gdyby był handlarzem, człowiek ten zbiłby fortunę. Jak nikt potrafi on zorganizować miejsce i przestrzeń na statkach, tak by nagle odnalazło się znacznie więcej miejsca, niźli ktokolwiek byłby w stanie przypuszczać! Flota którą dowodzi może przewieźć 2 razy więcej oddziałów, niżby to wynikało z normalnych zasad.
Zwolennik walki – taranowania – Człowiek ten uznaje taranowanie za najlepszą metodę walki na morzu i rzeczywiście, potrafi wykorzystać ją, o ile ma do tego dogodne warunki, by osiągnąć zaskakujące rezultaty. Z drugiej strony jednak, jeśli warunki nie będą sprzyjające, albo wróg skontruje jego ulubioną technikę, ostrzeliwując jego okręty z bezpiecznego dystansu, może się to okazać bolesne w skutkach.
Zwolennik walki – abordaż – Człowiek ten uznaje abordaż za najlepszą metodę walki na morzu i rzeczywiście, potrafi wykorzystać ją, o ile ma do tego dogodne warunki, by osiągnąć zaskakujące rezultaty. Z drugiej strony jednak, jeśli warunki nie będą sprzyjające, albo wróg skontruje jego ulubioną technikę, taranując spowolnione przez przerzucone już liny z hakami abordażowymi, może się to okazać bolesne w skutkach.
Zwolennik walki – ostrzał – Człowiek ten uznaje przeprowadzenie silnego ostrzału za najlepszą metodę walki na morzu i rzeczywiście, potrafi wykorzystać ją, o ile ma do tego dogodne warunki, by osiągnąć zaskakujące rezultaty. Z drugiej strony jednak, jeśli warunki nie będą sprzyjające, albo wróg skontruje jego ulubioną technikę, przechwytując kolejne okręty szybkimi abordażami, może się to okazać bolesne w skutkach.
Niedościgniony – Morze jest wielkie, a jeśli się wie jak to zrobić, można się na nim ukryć niczym w najlepszym labiryncie! Człek ten do perfekcji opanował nie tylko unikanie starcia na morzu, ale też szybkie minimalizowanie porażki, w celu jak najszybszego odpłynięcia na bezpieczny dystans od wrogiej floty.
Mistrz walki w warunkach (wyb.) – Człek ten specjalizuje się w wykorzystywaniu konkretnej okoliczności, jaka niekiedy towarzyszy morskim starciom, na swoją korzyść. Czy chodzi tu o toczenie starć podczas szalejącego sztormu, albo w niemal całkowitej ciszy, a nawet o mistrzowskie manewrowanie w regionach niebezpiecznych raf czy mielizn, jeśli tylko dany warunek zostanie spełniony, ten dowódca będzie się czuł jak ryba w wodzie.
Znawca akwenu (wyb.) –  Dowódca ten jest ekspertem od konkretnego akwenu. Zna panujące w nim warunki pogodowe, wszystkie większe mielizny, rafy, prądy i linie brzegową. Oczywiście przekłada się to na skuteczniejsze prowadzenie działań zbrojnych w obrębie danego akwenu.
Wąż rzeczny – Walka okrętów na rzekach to niełatwa sprawa. Wszechobecne mielizny, brak miejsca, mocne prądy, do tego duża liczba jednostek łatwo może się zblokować… Ale to nie problem dla tego człowieka! On jest mistrzem w ocenie który okręt może, a który nie powinien nawet próbować brać udział w takiej walce, a także takiego nim sterowania, by jak najbardziej zminimalizować utrudnienia wynikające z ograniczonego pola manewru – z jednoczesnym wykorzystaniem ich przeciwko wrogiej flocie!
Mentor - dowódca ten nie tylko wielką wagę przykłada do wyszkolenia swych ludzi, ale też nieustannie stara się pouczać swoich oficerów i marynarzy. Chociaż może być przez to nieco zrzędliwy, faktem jest, że ludzie pod jego dowództwem szybciej się uczą i łatwiej zdobywają doświadczenie!
Odkrywca – Walka na nieznanych wodach to spore utrudnienie dla wielu nawet doświadczonych admirałów. Lecz dla tego człowieka nie jest to problemem – jest on urodzonym odkrywcą, elastycznym i potrafiącym dostosować się do napotykanych okoliczności. Oczywiście można go zaskoczyć, jednak w większości przypadków da on radę sprawnie na to zareagować, o ile tylko będzie miał pojęcie o tym,  z czym na do czynienia.

Cechy dostępne dla wszystkich dowódców:
Inspirujący – Człowiek ten budzi podziw wśród ludzi mających z nim styczność. Jego podkomendni pracują ochotniej, mniej narzekają, potrafią więcej z siebie potu wycisnąć i wstawiają się za nim. Jego obecność i działalność nie tylko zmniejsza zniechęcenie po przegranej bitwie, ale też potęguje rozochocenie płynące ze zwycięstwa, które odniósł!
Pogardzany - Ta postać zbrukała swą reputację w oczach ludu. Wszyscy nim gardzą, polecenia jego wykonują niechętnie, ludność nie chce z nim współpracować, zaś niesubordynacje są znacznie bardziej prawdopodobne oraz na większą skalę.
Surowy – Ciężkie życie mają jego podkomendni.... Jeżeli konsekwencji nikt złych zaznać nie chce, musi co do joty rozkazy jego wykonywać i ni najdrobniejszym uchybieniem się nie wykazać. Najczęściej dzięki temu ludzie pod jego komenda bardziej do pracy lub walki się przykładają, ale na dłuższą metę cierpi na tym ich morale.
Uparty – Upór to drugie imię tej osoby. Choćby i świat miał stanąć w płomieniach, on na swoim postawi i nie zrezygnuje z powziętego zadania. Oddelegowany do ścigania zbiega, będzie go ścigać na koniec świata i nie zrezygnuje, a nawet władca mieć będzie problem, by odwieść go od danego celu. Mający w bitwie stać w miejscu i utrzymywać linię, będzie stał i jej bronił, choćby i cała armia posuwała się do przodu bez niego – z drugiej strony, jeśli dostanie rozkaz natarcia, będzie go wykonywał do skutku, nawet za cenę wielkich strat.
Przebiegły - Ten człowiek lubuje się w chwytach poniżej pasa, hołdując zasadzie, iż cel uświęca środki. Cokolwiek robi, robi to z wyrachowaniem, aby osiągnąć swój cel. Oszustwa, podstępy, zwodzenie przeciwnika to dla niego chleb powszedni.
Honorowy – Owa osoba przywiązuje wielką wagę do swego honoru i reputacji. Słowa dotrzymuje, mocodawcy służy wiernie, a i wszystko wedle zasad czyni. Otwarcie, bez oszustw i bez chwytów poniżej pasa.
Śmiertelny Wróg (wyb.) – Owy człek za wroga ma jakowąś określoną postać, czy nację. Nie lubi ich z wzajemnością. Uczyni wszystko, by zaszkodzić, współpracować zeń nigdy nie będzie i sto razy prędzej oręż wobec swego mocodawcy podniesie, niż miałby rękę komukolwiek z nich podać. Ale co za tym idzie, stara się jak nigdy dotąd by cokolwiek przeciw swym Nemezis czynić.
Agresywny - Osoba taka preferuje bycie w ciągłej ofensywie. Niewątpliwie będzie się dobrze spisywała gdy trzeba być przebojowym w swych czynach aby osiągnąć sukces, ale choć z pewnością przysporzy to większych strat po stronie wroga, to i cena krwi wśród własnych ludzi będzie nieco wyższa, aniżeli z kimś bardziej stonowanym na czele.
Ostrożny – Ów człowiek dwa razy się zastanowi, nim jakąś decyzję podejmie, nie chcąc zaznać goryczy porażki. Pozwala to w wielu przypadkach na zaoszczędzenie życia i środków po swojej stronie, choć prowadzi też do przegapienia niektórych szans, by przydać wrogowi dodatkowych strat.
Energiczny - Osoba z tą cechą ma zadatki na wielką postać historyczną. Dzięki swej energii jest w stanie sprawić, ze jego zadanie posuwały się będą szybko i sprawnie do przodu.
Leniwy - Wódz ów jest leniwy i niezbyt ambitny. Z tego też powodu zaniedbuje swe obowiązki, stawia nad obowiązki przyjemności i rozrywkę. Łatwiej go w burdelu spotkasz niźli nad poświęcaniem się sprawom jakimi wedle polecenia miał się zająć.
Dobrego zdrowia - tryska zdrowiem i ciężko go zabić. W bitwie choć strasznie poranion może ujść z życiem, a nawet najpoważniejsza rana, jakiej dozna, może się na nim szybko zagoić. Lepiej znosi też efekty zaraz czy chorób.
Słabego zdrowia – wątły ci on i mizerny! Lepiej żeby człowiek ten nie odniósł w bitwie żadnych obrażeń, bo ich efekt może być dlań naprawdę poważny. Gorzej znosi też efekty zaraz czy chorób.
Fanatyk (wyb.) - Skrajna wersja religijnego, lub po prostu oddanego jakiejś idei człowieka. Ów człowiek nie tylko wiary swej nie zdradzi i jej przedstawicieli ma w wielkim poważaniu, to w dodatku pała wielką nienawiścią do innowierców i uczyni wszystko kiedy tylko będzie mógł, ażeby im zaszkodzić, zaś ręki takowym nigdy nie poda. Najchętniej to by ich wszystkich powyrzynał.
Chorowity - Słabego zdrowia jest ów człeczyna. Jakoweś dolegliwości nieustannie mu dokuczają nazbyt często utrudniając żywot. Co roku dlań wykonywany jest rzut kostką. Jeśli wróżba niepomyślna się okaże, przez najbliższy rok zmorzony chorobą będzie i w jakikolwiek sposób sprawami mu powierzonymi nie będzie mógł się zajmować.
Ambitny - Ten człowiek uważa się za stworzonego do wyższych celów i wymagania stawiać będzie wysokie. Znaczne i intratne stanowiska, dowodzenia ważnymi eskapadami, czy hojne nagrody utwierdzają go w tym przekonaniu. Jednakoż będąc niedocenianym, odsuwanym od stanowisk kierowniczych, czy w końcu, będąc komuś podległym na wyprawie, poczyna się denerwować i myśleć nad różnymi niecnymi czynami.
Psychopata – Nigdy nie wiadomo, co tej postaci do głowy przyjdzie. Jego czyny znamionują czyste szaleństwo czynów jakie nie przyszłyby do głowy zdrowemu psychicznie człowiekowi. Ale czasem może w tym szaleństwie jest metoda...?
Pojętny – Człek ten szybko się uczy. Z niemal każdego wydarzenia jest w stanie wyciągnąć jakąś naukę, a analizując stoczone starcia, jest w stanie niekiedy wywnioskować z nich, jakiś błędów powinien unikać w przyszłości.
Obawia się (wyb.) – Z jakiegoś powodu, znanego tylko sobie, człowiek ten niezwykle obawia się starć z jakąś nacją bądź personą, czy to z powodu niewiarę w możliwości zwycięstwa, czy też z powodu jakichś wydarzeń z własnej przeszłości. Jak tylko będzie to możliwe, będzie się on starał uniknąć starcia z daną grupą, a jeśli już do jakiegoś dojdzie, z pewnością nie będzie to najlepiej stoczona bitwa w karierze tegoż dowódcy.
Tchórzliwy – Zajęcze serce w piersi owej bije. Zawsze zdarzyć się może, że odpowiedzialności się przestraszy i z jakiegoś przedsięwzięcia zrejteruje, szczególnie jeśli staje naprzeciw znacznie liczniejszego przeciwnika. Nie trzeba tłumaczyć, jaki efekt może to mieć na polu bitwy, ale i w innych sprawach nic dobrego nie przyniesie.
Budzi postrach – Zła sława ciągnie się za tym człowiekiem. Matki straszą nim dzieci, starcy opowiadają o nim ponure historie w ciemne noce. Wieść o tym, że stoi on na czele armii budzi lęk nie tylko wśród przeciwników, ale nawet wśród podwładnych tego człeka!
Kreatywny - Wyobraźnia to potęgi klucz mawiają. A owa postać ma jej aż nadto. Istnieje spora szansa, któryś z pomysłów, na który wpadnie, będzie na tyle przydatny, by dało się go z powodzeniem wykorzystać w bitwie w celu zdobycia przewagi nad wrogiem.
Chciwy – Niezwykle łasy jest na złoto i każdą sakiewkę, na jaką jego wzrok padnie, chętnie sobie przygarnie. Powierzyć mu wór złota to jak wrzucić go do rzeki, można być pewnym, że już się go nie odzyska. Obsypując go złotem można zapewnić sobie jego lojalność, jednak skąpiąc mu uposażenia, ryzykujemy oszustwa lub nawet zdradę z jego strony, na rzecz kogoś, kto zaoferuje mu lepsze pieniądze.
Łatwowierny - taka osoba łatwo daje wyprowadzić się w pole i choć ciężko zarzucić jej cokolwiek w kwestii uczciwości, to może okazać się iż błędem było wysyłanie jej do zadania gdzie zmyślność i przebiegłość powinna odgrywać ważną rolę.
Paranoik – dla człeka tego zaufanie komukolwiek to niewyobrażalna i najgorsza z możliwych pomyłka! Zdrajcy mogą kryć się wszędzie! Dręczy go dosłowna obsesja, by o swych planach nie informować nikogo, poza tymi, którzy koniecznie muszą je znać, by dało się je wykonać – wszystko z obawy przed zdrajcami i szpiegami. Chociaż faktycznie może to zapobiec wykradzeniu istotnych informacji przez wrogi wywiad, cecha ta sprawia jednak, że współpraca z tym człowiekiem jest nad wyraz trudna.
Niecierpliwy - Gorąca z niego głowa. Zagrzany niebacznym męstwem, gotów jest w największy ukrop się rzucić kiedy nikt się tego nie spodziewa. W każdej sytuacji w jakiej uczestniczy jest bowiem szansa, iż w przypływie brawury uczyni coś co korzyść przynieść wielką może. Z drugiej strony, zmuszony do czekania na ruch przeciwnika czuje się nieswojo i łatwiej popełnia błędy, których można było uniknąć.
Cierpliwy – Iście anielską cierpliwość posiada owa postać. Błędu nieroztropności nigdy nie popełni i pochopnie decyzji żadnej nie podejmie, oczekując na rozwój wydarzeń. Z drugiej strony, kiedy musi przejąć inicjatywę i działać szybko, jego powolność i rozwaga mogą działać przeciw niemu.
Nieprzewidywalny - Tajemnicą jest, co człowiekowi temu w głowie siedzi. W czasie swej służby gotów jest wpaść na "genialny plan" i działać wbrew poleceniom. Czasem zaowocować to może wielkim sukcesem, lecz równie dobrze klęskę w niemalże dziecinnie łatwej sprawie spowoduje.
Wszechstronnie uzdolniony - Sami wybieramy jaką cechę ma mieć dowódca z powyższej listy. Jeśli chodzi o cechy stopniowane wybieramy tylko cechę, stopień jest losowany.


Lista cech z opisami dla graczy gotowa.
W kwestii składniowo-brzmieniowo-stylistycznej chętnie przyjmę korektę, najlepiej od razu całej listy, a nie wyrywków.
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Bojar
Posty: 755
Rejestracja: 18 maja 2017, 13:28

Re: Wojskowość

Postautor: Bojar » 15 paź 2018, 20:43

Podoba MI SIĘ :)
gg 61791901
Awatar użytkownika
Skryba
Posty: 9394
Rejestracja: 09 lis 2016, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Wojskowość

Postautor: Skryba » 15 paź 2018, 20:48

Ql
I1: Kintore, I2: Arges, I3: Thanlocke, I4: Hazarlarim, I5: Karia, I6: Larraine, I7: Finsternis, I9: Samarkanda, I10: Teredon, I11: Dunthain/GM
Awatar użytkownika
Gacek
Posty: 1213
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:57

Re: Wojskowość

Postautor: Gacek » 15 paź 2018, 21:29

Bardzo szanuję napracowanko i dużo fajnych cech się pojawiło, ale: Czy te cechy dla wszystkich nie pokrywają się w dużym stopniu z tymi rpgowymi cechami postaci? Nie lepiej to usunąć i po prostu w walce brać pod uwagę tamte rpgowe cechy? (ew. rozszerzyć listę). Żeby nie wyszły absurdy w stylu, że postać jako postać jest zdradziecki, a jako dowódca honorowy. Poza tym, tak jak już wcześniej apelowałem: zamiast "Dowódca piechoty (st.)" zrobić "Wybitny dowódca piechoty" Moim zdaniem te stopnie nie mają trochę sensu i nie rozumiem powodu, dla którego przy niektórych cechach są, a przy innych już nie.
Awatar użytkownika
Badet
Posty: 5370
Rejestracja: 09 lis 2016, 21:07
Lokalizacja: Fronty

Re: Wojskowość

Postautor: Badet » 15 paź 2018, 21:39

Tak można było robić w starym systemie, gdzie uwzględnianie cech dowódczych sprowadzało się do "uwzględnij jakoś tą cechę, mistrzu gry".
Teraz każda cecha ma konkretne działanie wpływające na wynik bitwy/frontu. +5 do tego, +10 do tego, -10 do tego.
Stopniowanie można wywalić, ale nie widzę sensu w tym szczerze mówiąc, poza obcięciem większej różnorodności nijak nie wpływa to na grę.
A cechy charakteru = cechy rpgowe w praktycznie 99%. I nie da się pogodzić ich rozdzielności, bo zawsze gracz może sobie dać rpgową cechę "geniusz", "charyzmatyczny", "przebiegły" i co, ma mieć z tego powodu genialnego wodza? :P
Dla dowódców najpierw się powinno rozlosować statystyki, a potem przydzielać cechy. A dla ważnych postaci, których rpgowe cechy GM zaakceptował, cechy wojskowe powinny uwzględniać charakter. Taki Stefan z Arkadów był chociażby owocem dostosowania cech do charakteru władcy (chociaż część faktycznie u niego się takich cech wylosowała po prostu... :P).
*miejsce na mądrą sentencje*
Ironfoot


I7: Związek Saliski, I8: Hrabstwo Nowego Sohail, I9: Królestwo Naugrimów, I10: Konglomerat AAAR (Auralen-Asturia-Artois-Rzesza)
gg: 57514667
Awatar użytkownika
Gacek
Posty: 1213
Rejestracja: 09 lis 2016, 18:57

Re: Wojskowość

Postautor: Gacek » 15 paź 2018, 21:48

Moje zdanie jest takie, że stopniowanie to tylko jakiś zbędny bajer i uproszczenie tylko by pomogło. Zresztą co w ogóle oznacza cecha "Przeciętny dowódca kawalerii"? xD Czyli w sumie niczym się nie wyróżnia i to jest takie zapychanie slota? No, ale jakieś bardzo ważne to to nie jest i nie będę kruszyć o to kopii.
A system rpg nie działa chyba tak, że mamy w 100% kontrolę nad cechami, zwłaszcza jeśli to nie są rodowcy, których wśród dowódców chociażby w tej edycji było sporo. Najłatwiej by było jakby każdej postaci byśmy losowali cechy i wtedy do dowodzenia by były gotowe. Tylko zaraz jakieś AdDury się zaczną burzyć xD A idealnie by było jakby cechy postaci działały i na płaszczyźnie takiej rpgowej i podczas dowodzenia, a do losowania by były tylko te cechy typowe dla dowódców, partyzant, obrońca twierdz, etc.
Edit: Czy w tym excelowym generatorze (bo coś takiego będzie tak?) jest uwzględnione ustawianie jakieś preferowanej cechy? W sensie przed I11 przeszedł taki pomysł, że jak szukamy dowódcy wśród nie-rodowców to możemy dać jakąś cechę na której nam zależy i szansa na nią rośnie. Tutaj też by to było spoko.
Ostatnio zmieniony 15 paź 2018, 21:51 przez Gacek, łącznie zmieniany 1 raz.

Wróć do „Sztab planistów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość