***

Rekrutacja do edycji XII Imperiusa wystartowała pod tym adresem: http://imperius.chilioi.webd.pl/index.php

***

Zapraszamy do ImperWiki

* * *
Koniec edycji XI (finalna tura 544), trwają przygotowania do startu edycji XII.

Dwór

Awatar użytkownika
Skryba
Posty: 9394
Rejestracja: 09 lis 2016, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Dwór

Postautor: Skryba » 17 sty 2018, 13:27

DWÓR


1. Wprowadzenie i koszta

    P: Dobra, co to jest dwór i jaką pełni funkcję?
    O: Każda rodzina potrzebuje jakiegoś lokum, czy jest to dom na przedmieściach, czy mieszkanie w bloku, czy kajuta na statku - wyobraź sobie jakiego potrzebuje cała dynastia, która nadto rządzi państwem, w którym mieszkają setki czy tysiące ludzi. Jest to oficjalna rezydencja monarsza lub ogólnie władcza (ośrodek władzy), w której domyślnie - o ile nie postanowi się inaczej - przebywa cała rodzina, łącznie z głową rodu. Bądź centralny aparat władzy. Lokację dworu bardzo łatwo można zmienić, wydając po prostu w świecie gry odpowiednie polecenie, tak samo jak przy przemieszczaniu pojedynczych postaci. W grę wchodzą przypadki, gdy władca musi przemieszczać się między krajami, w których rządzi. Jest to jednak bardzo niewygodne i rzadko praktykowane, w świecie gry instytucja rex ambulans krążącego po państwie właściwie jest na wymarciu. Ewentualnie można utrzymywać kilka dworów na raz, jest to jednak kosztowne przedsięwzięcie.

    Dwór zatem to miejsce, w którym koncentruje się polityka rządzonego familijnie państwa, gdzie znajdują się grube ryby polityki, koterie i kliki, to miejsce gdzie przebywa rodzina naszej głowy rodu, to miejsce gdzie mamy do czynienia z rozrywką i kulturą. Każda dynastia posiada co najmniej jeden dwór, który zlokalizowany może być w pałacu, czy zamku, lub innym (jednak spełniającym standardy) lokum. W jego pobliżu dochodzi do wydarzeń ważnych dla rodu jak i państwa - koronacji, małżeństw, intronizacji, detronizacji, porodów i śmierci. Należy także pamiętać, że jeśli nasz dwór (nie ewakuowany) znajdzie się pod kontrolą wroga, położy on łapę na centrum administracyjnym naszego dominium, a to niebywały as w rękawie.

    P: Jak duży mogę mieć dwór?
    O: Należy także pamiętać, że dwór dworowi nierówny. Oczywiście, znalazłby się jakiś hrabia jednego miasta i klucza wsi, który by chciał dorównać splendorowi najbogatszych rezydencji, ale jego następcy nie mieliby raczej łatwego życia z wierzycielami. Zasadniczo należy rozróżnić dwory względem rangi - książęcy jest na pewno skromniejszy od cesarskiego. Nie chodzi tu nawet stricte o architekturę, bo ta jakimś trafem może być nawet podobna, ale przede wszystkim o ilość utrzymywanych osób. Nie tylko krewnych, ale doradców, ministrów, dworzan, artystów pod mecenatem władcy, cudzoziemskich gości i posłów. Mówiąc brzydko i kolokwialnie, im więcej gęb do wyżywienia, tym więcej trzeba za to zapłacić. Nie wspominając o przestrzeni użytkowej, która musi być w porządnym (mieszkalnym) stanie, stale remontowana i odnawiana.

    P: Okej, jak to działa?
    O: Gracze utrzymują jeden, centralny dwór, w skali procentowej od dochodów całego państwa. Gracze mogą utrzymywać dodatkowe dwory, w pozostałych krajach koronnych, lub nawet w tym samym co dwór centralny. Najważniejsze jest jednak utrzymanie dworu centralnego, będącego wizytówką całej dynastii. Pozostałe dwory utrzymywane są bądź to z musu, bądź to wobec życzeń naszych członków rodu, na których stratę nie możemy sobie pozwolić. Stawki są takie same, jak dla dworu centralnego. Poboczne dwory mogą przynosić także pewne premie, jednak nie będą one stałe. Każdy gracz musi podjąć decyzję, który dwór jest jego centralnym dworem i zamieścić informację o tym w temacie Dwór, w pierwszym poście.

    P: No dobra, to ile złota muszę sypnąć?
    O: Biorąc pod uwagę różnice w randze dworu między - powiedzmy - królestwem Anglii, a hrabstwem Gorycji jasny jest chyba powód, dla którego utrzymanie dworu liczymy procentowo, od dochodu (do 1 miejsca po przecinku, zaokrąglając w górę):
    • biedny: 5%
    • oszczędny: 10%
    • bogaty: 15%
    • pełen przepychu: 20%

    Oczywiście, wybór należy do nas. Znajdzie się pewnie wielu skąpców, którzy bez wahania zaryzykują "biedowanie" by mieć więcej w kiesie na wojny i ambitną politykę. Kluczowe jest tutaj jednak słowo zaryzykują. Dwór na pierwszym poziomie utrzymania praktycznie nie funkcjonuje normalnie, co wpływa negatywnie na otoczenie władcy i prestiż. Dynastia operująca na takim poziomie nie otrzyma również żadnych bonusów kulturalnych i nie ma co liczyć na nawiązywanie współpracy z artystami czy uczonymi.

    Poziom oszczędności z pewnością przydaje się od czasu do czasu, gdy trzeba zacisnąć pasa. Wydatki ograniczone zostaną do niezbędnych, posiłki będą przygotowywane dla wszystkich domowników, a nie każdego z osobna i tak dalej. Ta stawka umożliwia utrzymanie (przez pewien czas) osób współpracujących z dworem, znajdujących się pod mecenatem, gości.

    Poziom bogaty jest właściwie pierwszym, w którym dwór funkcjonuje zupełnie normalnie. Jest miejsce tu miejsce na zbytek, służba otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie, dwór jest w stanie przyjmować nowych gości oraz domowników. Jest to zalecany stopień opłacania dworu przez gracza.

    Poziom przepychu gwarantuje nam generowanie konkretnych bonusów kulturalnych oraz infrastrukturalnych (o nich za chwilę), mamy większe szanse na zainteresowanie artystów naszym mecenatem, pomieścimy i wyżywimy nawet daleką i liczną linię kuzynów oraz kuzynek.

    Gracz zobowiązany jest do zgłaszania na swoim tajnym forum każdej zmiany w utrzymaniu dworu, w osobnej wiadomości wraz z datą in-game do wglądu Mistrza Gry! Najlepiej w tym celu stworzyć temat "Dwór", przyda się on także do pozostałych celów.

2. Profity

    P: Jaki muszę mieć poziom dworu, by ciągnąć z niego profity?
    O: Bonusy poniżej opisane przysługują tylko dworom o poziomach bogaty bądź pełen przepychu. Oczywiście normy te odpowiadają randze kraju, innego rodzaju będzie przepych osmański, niż cieszyński. Jest to logiczne wobec punktów odniesienia takich jak zarobki administracji, ceny zboża, zamożność poddanych.

    P: Czy muszę jeszcze coś dodatkowo płacić?
    O: Dwór poza mniejszymi rozrywkami życia codziennego w luksusie lubi także co jakiś czas zabawić się bardziej odświętnie. Polowania, bale, świętowanie narodzin potomka czy królewskich zaślubin to niemałe imprezy. Udział w nich bierze większa ilość szlachty, nie tylko stałych domowników. Do takich mniej typowych wydatków zaliczają się także takie kwestie jak nowa biżuteria czy suknie dla małżonki władcy, koszta zamiłowania hazardowego brata króla bądź następcy tronu. Wreszcie, infrastruktura. Nie wspominając tutaj niekończących się remontów i napraw, które potrafiły trwać tyle, ile bytność dynastii na tronie danego państwa, mamy do czynienia także z długotrwałym rozwojem i rozbudową. Do krajów Imperiusa ciągle docierają nowinki, myśl architektoniczna rozwija się i bynajmniej nie stoi w miejscu.

    Po co wymieniamy to wszystko? Otóż, nasi zarządcy nie mogą pozwolić sobie na luksus improwizowania. Jako, że wyznaczamy im rok rocznie stały budżet na utrzymanie dworu, oni zadbają o to, by na wszystko starczyło. Oczywiście, płacąc dwie najwyższe stawki procentowe mamy o wiele większy komfort w wydawaniu, w innych wypadkach zarządca po prostu - przestraszony i z wybałuszonymi oczyma - odpowie, że niestety sire, nie starczyło pieniędzy. Przechodząc do sedna, budżet dworski jest naszą pulą, ukrytym kuferkiem, z którego czerpiemy w razie potrzeby. Jeśli pieniędzy inwestujemy odpowiednio dużo, to po wykarmieniu wszystkich kuzynów i malarzy zostanie coś na turniej rycerski, lub odnowienie zachodniego skrzydła naszego ukochanego zamku.

    Naprawy, wznoszenie nowych kompleksów przypałacowych, czy powstawanie nowych dzieł sztuki (fresków, pomników, fontann, ogrodów) to długotrwały proces, który wymaga dosyć regularnego topienia całkiem sporawych sum pieniędzy od władcy. Jeszcze raz: my przekazujemy pieniądze, zarządcy używają ich jak najlepiej potrafią, w zgodzie z naszymi oczekiwaniami. Jeśli mamy na to chęci, możemy także - oczywiście - powiedzieć dokładnie, czego byśmy się spodziewali. Cóż, być może nie zależy nam na kolejnej kaplicy, a chętniej widzielibyśmy organizację polowania dla dworzan i okolicznych baronów.

    P: To jak się mają ryczałtowe stawki do powyższego?
    O: Im wyższe stawki procentowe płacimy, tym większa ilość bonusów nam przysługuje. Oczywiście, nie musimy się ograniczać - zawsze możemy dopłacić kolejne kwoty ponad te systemowe 20%. Jeśli zaś zaciskamy pasa, to powinniśmy uważać z ogłaszaniem nowych imprez, czy nawet powiększaniem dworu o kolejnych domowników (tego ciężko uniknąć, posiadając chociażby nieźle rozgałęzioną i rozrodzoną rodzinkę), bo może się do nas zgłosić wspomniany zarządca (w tej roli jak zwykle Mistrz Gry) i uprzejmie nam obwieścić, że zamknęliśmy budżet na minusie. A wtedy, w przypadku gdy nie mamy już co dołożyć, pożegnają się z nami artyści, a kuzyni będą musieli udać się na poszukiwanie mirabelek i szczawiu. Jeśli zaś utrzymujemy dwór na niskich obrotach i udało nam się nawet pozbyć dalszej rodziny, zaś artystów (według własnego mniemania) nie potrzebujemy, to również nie będzie tak różowo. Arystokracja będzie domagać się zwiększenia splendoru dworu, spadać będzie prestiż dynastii (tak jak rośnie, gdy żyjemy na bogato), a tym samym jej poszanowanie w świecie. Mało tego, jako że nie dajemy im pracy w ojczyźnie - artyści będą chętniej migrować na obce dwory, gdzie z pewnością za ich arcydzieła będą otrzymać coś więcej, niż miskę kaszy i rozwodnione piwo w szynku. Nie wspominając o tym, że gdy nikt nie zajmie się przeciekającym sufitem, czy innymi tego typu "fantami" wkrótce możemy w ogóle nie mieć domu.

3. Wydarzenia dworskie

    P: A cóż to?
    O: Jeśli posiadasz duży dwór (albo wręcz przeciwnie, mały i niedofinansowany), możesz spodziewać się wydarzeń dworskich. Jakieś małe eventy, które MG będzie publikował Ci na tajnym forum, albo i na jawnym by wszystkim graczom dać znać, będące typowo roleplayową przygodą, w którą jako władca swojego państwa, możesz się zaangażować. Oczywiście, zwykle znajdzie w nich odzwierciedlenie także stopień wydatków na dwór. Oczywiście, jak zawsze, masz momożliwość samodzielnego referowania na własnym forum ciekawszych wydarzeń, plotek i informacji z życia dworu. Przypomina to zwykle fabularyzowany raport z minionych wydarzeń.

Zasady pisane są domyślnie pod kraje dynastyczne (monarchie), ale dotyczą każdego kraju. Wystarczy podmienić nomenklaturę. W wypadku państwa niemonarchicznego dwór to po prostu centralny ośrodek władzy.
I1: Kintore, I2: Arges, I3: Thanlocke, I4: Hazarlarim, I5: Karia, I6: Larraine, I7: Finsternis, I9: Samarkanda, I10: Teredon, I11: Dunthain/GM

Wróć do „Zasady”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość